Pressmeddelanden & Nyheter

Juni 2020

Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

För 75 år sedan bröt vi ny mark när vi började med innehållsdeklarationer på våra varor. Nu är Coop först ut i branschen igen med en ny omfattande deklaration av livsmedel: Hållbarhetsdeklarationen.Läs mer

Maj 2020

Lotta Lundgren släpper hållbar köksserie exklusivt för Coop

Köksserien Lotta L. är utvecklad och framtagen av Lotta Lundgren i samarbete med Coop och utgår från de proffsverktyg hon använder själv och betraktar som oumbärliga. Kompromisslös funktionalitet, hållbara material och ett minimalistiskt synsätt präglar serien som inledningsvis utgörs av stek- och kokkärl, skärbrädor, knivar och en slimmad uppsättning verktyg i pressad bambu. Produkterna säljs exklusivt på Coop och lanseras från och med 18 maj i utvalda butiker och på coop.seLäs mer
Änglamarks färska örter

Änglamarks färska örter minskar fotavtrycket på miljön

Coop tar bort cirka 180 ton plast per år genom att byta ut förpackningarna på Änglamarks krukodlade örter. Tillsammans med odlaren Spisa har Coop tagit fram en ny plastbantad lösning för färska örter. Det innebär att plasten är helt förnybar i både odling och slutprodukt. Förpackningen ska sorteras som pappersförpackning.Läs mer

April 2020

Miljön vinnare när Coop ökar tågtransporterna

Ytterligare 5 000 lastbilstransporter försvinner från vägarna när Coop nu satsar på att transportera ännu mer av sina varor på räls. Nästan en och en halv kilometer tåg fraktar nu 2 600 ton varor ut till butikerna varje dag.Läs mer

Mars 2020

Coop säljer tuggummi utan plast

Nu kan man köpa sockerfritt tuggummi helt utan plast på Coop. Produkten heter True Gum och finns i fyra goda smaker: ingefära & gurkmeja, mynta & matcha, hallon & vanilj och lakrits & eukalyptus. True Gum är dessutom hundra procent nedbrytbart. Coop är först ut av livsmedelskedjorna att lansera tuggummit i Sverige.Läs mer

Februari 2020

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke – för nionde gången

Coops ekologiska och miljömärkta varumärke Änglamark är Sveriges grönaste varumärke, enligt en färsk ranking från varumärkesbyrån Differ. Coop tar dessutom hem förstaplatsen inom både dagligvaruhandeln och banksektorn. Läs mer

Alla burägg utfasade från Coop

God djurvälfärd är en hjärtefråga inom Coop. 2014 beslutade Coop att bara sälja färska ägg från frigående höns, både under egna varumärken och från våra leverantörer. Nu är det slut med ägg från burhöns även som ingrediens i produkter som säljs under eget varumärke. Läs mer

Coop slopar plasten i brödpåsarna

Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. Istället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper. Med åtgärden kommer Coop att minska sin plastförbrukning med cirka 30 ton per år.Läs mer

December 2019

Coop medgrundare till initiativ för etisk handel

Ethical Trading Initiative, ETI Sverige, har nu bildats och Coop är en av medgrundarna. Genom sektorsövergripande samarbeten ska ETI jobba för anständiga arbetsvillkor, minskad miljöförstöring och anti-korruption.Läs mer

November 2019

Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

Coop har beslutat att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir en variant som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton/år.Läs mer

September 2019

Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

Som ett led i Coops digitaliseringsresa etablerar Coop en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.Läs mer

Havstenssunds Ostron vinner Änglamarkspriset 2019

Svenska folket och Änglamarksprisets jury har röstat fram Havstenssunds Ostron till vinnare av Änglamarkspriset 2019. Företagets ostronodling på västkusten visar tydligt att matglädje och hållbarhet går hand i hand.Läs mer

Juli 2019

Coop vinner internationellt djurvälfärdspris

Coop I Sverige har tilldelats det välrenommerade internationella priset Good Sow Commendation för sitt arbete med svenskt griskött i Coops egna färska sortiment. Utöver priset har även Coops arbete med djurvälfärd och grisar lyfts och fått ett positivt omnämnande i en nyutgiven rapport från världens största djurskyddsorganisation World Animal Protection.Läs mer

Juni 2019

Änglamark

Hållbar mat i fokus för årets Änglamarksprisfinalister

Sju finalister har utsetts och är nu med och tävlar om årets Änglamarkspris. Temat för priset är hållbar mat och vinnaren får ta emot 100 000 kronor vid en ceremoni på Skansen 1 september.Läs mer

Paul Svensson vill göra Coops matsvinn till ny mat

Varje dag får en butik varor över som inte går att sälja. Det kan vara ett datum som passerats, en frukt som tappats i golvet eller en förpackning som gått sönder. Oftast går den här maten att äta och Coop har därför gett företaget Retired Hen uppdraget att undersöka om det skapa nya livsmedel av matsvinn.Läs mer

Stora Coop Visby prisas som Årets hållbara matbutik

Stora Coop Visby, Coop Leksand och Coop Kristinedal fick alla ta emot pris  när hållbarhetspriset Wh...Läs mer

Maj 2019

Coop stoppar frigolitlådor för fiskleveranser

Från och med första juni kommer Coop inte att tillåta leveranser av fisk i frigolitlådor. Istället kommer fisken till de butiker som har manuell fiskdisk främst att levereras i pappkartonger. Detta för att minska risken för att plast ska hamna i hav och sjöar.Läs mer

Coops uppmaning till politikerna: slopa lagen som tvingar oss slänga prima ägg!

Trots att många aktörer vill minska matsvinnet, finns det lagar och regelverk som faktiskt ökar matsvinnet i butik. Coop har därför skickat prima ägg som är på väg att bli olagliga till toppkandidaterna i det kommande EU-valet. Detta som en uppmaning att ändra den ogenomtänkta lagstiftning som idag reglerar äggförsäljningen i Sverige.Läs mer

Flera företrädare för Coop och KF på plats i Almedalen

På plats i Almedalen finns flera företrädare från KF och Coop. De är i mån av tid tillgängliga för externa seminarierier.Läs mer

April 2019

Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra åre...Läs mer

Över 1,86 miljoner bin tack vare Coops medlemmar

När Coops kunder växlar in sina medlemspoäng kan de välja att stötta svensk biodling och då bidra till fler bisamhällen runt om i landet. Tack vare Coops medlemmar kommer det att finnas 1,86 miljoner bin i totalt 31 bikupor under 2019.Läs mer

Mars 2019

Coops års- och hållbarhetsrapport: Nu fasar vi ut alla ägg från burhöns

Redan 2015 slutade Coop att sälja ägg från burhöns i alla sina butiker. Nu kommer även burägg som ingre...Läs mer

Nu kommer naturbeteskött till alla Coops butiker

Coop kommer i april att introducera ett sortiment av svenskt naturbeteskött under egna varumärket Coop. Naturbeteskött bidrar både till att hålla landskapen öppna och en ökad biologisk mångfald. Dessutom är köttet mörat i minst två veckor vilket ger ett välsmakande, mört och extra saftigt kött.Läs mer

Återvunnen PET nu i Coops juice- och vattenflaskor

Coop har sedan tidigare infört pant på alla PET-flaskor. Nu blir flaskorna som samlas in dessutom till nya, eftersom Coop börjat använda återvunnet material, så kallad rPET.Läs mer

Februari 2019

Coops kunders pant blev 330 000 träd i Afrika

När Coops kunder pantar flaskor kan de välja att trycka på Biståndsknappen – pantpengarna går då till Vi-skogens biståndsarbete. Under förra året skänkte kunderna tillsammans pant till ett värde av 6,6 miljoner kronor, vilket gav 330 000 nya träd i östra Afrika. Invånarna i Danderyds kommun var mest givmilda med sina pantpengar. Läs mer

Nu börjar Coop leverera mat med Volvos nya el-lastbil

I dag överlämnar Volvo den nya el-lastbilen Volvo FL Electric till Coop, som därmed  blir den första livsmedelskedjan att börja köra ut färskvaror till butik med el-lastbilen. Lastbilen kommer att förse 13 butiker i Göteborg med färskvaror.Läs mer

Stora Coop i Varberg utsedd till Årets Ekobutik

På Ekogalan prisades igår Stora Coop Varberg för deras satsning på att erbjuda ett brett, svenskt och...Läs mer

Januari 2019

Coop fortsatt ledande inom ekologiskt

Coops medlemmar och kunder efterfrågar allt mer svenska råvaror och livsmedel tillverkade i Sverige och därför är det glädjande att vi fortsatt har en branschledande position inom ekologiskt.Läs mer

December 2018

Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.Läs mer

November 2018

Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.Läs mer

Oktober 2018

Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.Läs mer

Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.Läs mer

September 2018

Sju av tio kan tänka sig betala mer för svenskt kött

Årets torra sommar har ställt till med stora problem för det svenska lantbruket. Det finns en tydlig medvetenhet om torkans konsekvenser och sju av tio av Coops medlemmar kan tänka sig betala mer för svenska jordbruksprodukter om prishöjningen går tillbaka till bönderna, visar en ny undersökning i Coops medlemspanel.Läs mer

Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet

Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.Läs mer

Juni 2018

Sveriges hållbaraste varumärke satsar grönt i Almedalen

Den vegetariska trenden är stark i Sverige. Men fortfarande når de flesta konsumenter inte upp till d...Läs mer

Charlotta Szczepanowski ny chef för Hållbarhet & Kvalitet på Coop

Coop utvecklar och förstärker sitt hållbarhetsfokus genom rekrytering av Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon är hållbarhetschef.Läs mer

Coop först med att leverera mat med Volvos nya el-lastbil

Coop blir den första livsmedelskedjan att börja köra ut färskvaror med Volvos nya el-lastbil. Under hösten börjar leveranserna till 13 butiker i Göteborg.Läs mer

Maj 2018

Coops butiker bäst på eko, vego och matsvinn i White Guide Green

Coop Forum Visby, Coop Leksand och Coop Forum Sisjön prisades för sitt hållbarhetsarbete när White Guide Green delades ut för första gången. Dessutom utsågs Niklas Höglind på Stora Coop Borås till årets Hållbara Butiksledare.Läs mer

Lilla Änglamarkspriset utser Sveriges grönaste mellis

Nu är det dags att nominera till Änglamarkspriset – ett av Sveriges största hållbarhetspriser som har delats ut av Coop sedan 2002. Nytt för i år är Lilla Änglamarkspriset, som hyllar grön och hållbar matinspiration för unga, av unga.Läs mer

April 2018

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.Läs mer

Coop är Sveriges grönaste varumärke

I Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke är Coop den stora vinnaren. När respondenterna får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop den hedrande förstaplatsen.Coops varumärke Änglamark är det som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste. Läs mer

Coop lanserar Svanenmärkt hudvård

Coop fortsätter sin satsning på hållbara badrum. Nu lanserar Coops egna varumärke Änglamark en ny serie med Svanenmärkta hudvårdsprodukter som passar både barn och vuxna.Läs mer

Nu kan Coops medlemmar resa för halva priset hos SJ i sommar

Nu kan Coops medlemmar åka tåg på sommarsemestern för halva priset. Rabatten är ett nytt erbjudande i Coops poängshop från och med första april. Tågresor har länge varit ett av de mest efterfrågade erbjudanden av Coops medlemmar.Läs mer

Mars 2018

Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

Coop tar nu ytterligare ett stort steg för att minska matsvinnet i livsmedelskedjan. Som första rikstäckande dagligvarukedja tecknar Coop ett ramavtal med prisbelönta foodtechbolaget Whywaste.Läs mer

Coops bärkassar gav 3,7 miljoner till Vi-skogen, BRIS och Friends

När Coops kunder köper bärkassar går en del av intäkterna till välgörenhet. Under 2017 summerades bärkasseinsamlingen till 3,7 miljoner kronor som Vi-skogen, BRIS och Friends delar på. Läs mer

Coop publicerar års- och hållbarhetsrapport för 2017

Årsrapporten tillsammans med Coop Sveriges hållbarhetsredovisning finns nu tillgänglig på Coop.se. I hållbarhetsrapporten redovisar Coop Sverige sitt prisbelönta hållbarhetsarbete.Läs mer

Februari 2018

Coop-kundernas pant blev 300 000 nyplanterade träd

När Coops kunder pantar flaskor kan de välja att trycka på Biståndsknappen – pantpengarna går då till Vi-skogens biståndsarbete. Under 2017 skänktes pant till ett värde av sex miljoner kronor och invånarna i Stockholmskommunen Danderyd var mest givmilda under året som gick. Läs mer

Coop hållbarhetsmärker sina fiskdiskar

Nu blir det enklare för Coops kunder att köpa färsk fisk från hållbara fiskbestånd. Under förra året g...Läs mer

Januari 2018

Coop slår nytt ekorekord

2017 innebar ett nytt rekordår för Coops ekologiska försäljning. För andra året i rad uppgick försäljningsandelen till över tio procent och summerades till 10,1 procent när räkneverken stängdes förra året. 2017 innebar därmed en ökning från det tidigare rekordet på 2016, då andelen låg på 10,0 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 19,2 procent.Läs mer

November 2017

En av fem vill ha ett grönare julbord

Även om det blir en snörik jul kommer de svenska julborden bli grönare i år. En av fem säger att de kommer äta mer vegetariskt i år jämfört med förra året. I Coops Matometer (https://www.matometern.se/), Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, syns en tydlig vegetarisk jultrend över hela landet och i alla åldrar.Läs mer

Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.Läs mer

Coops nya vegoprodukter gör succé

Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. Läs mer

Oktober 2017

De som äter bönor och linser mår bättre

De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.Läs mer

Louise König utsedd till Sveriges bästa hållbarhetschef 2017

Coops hållbarhetschef Louise König har utsetts till Sveriges bästa hållbarhetschef 2017. Priset delas ut av Aktuell hållbarhet och offentliggjordes under konferensen Hållbara Affärer den 11 oktober.Läs mer

Coop satsar på det hållbara badrumsskåpet

Coops utbud av hållbara badrumsartiklar ökar kraftigt. Nu finns det 136 produkter inom kategorin hygien under 2017 och bara i år har 24 nya hållbara produkter lagts till utbudet.Läs mer

September 2017

Ignitia prisas med Änglamarkspriset 2017

Svenska folket och Änglamarksjuryn har röstat fram Ignitia till vinnare av Coops Änglamarkspris 2017. Te...Läs mer

Augusti 2017

Ekorekord för Coop under första halvåret 2017

Coops försäljning av ekologiska varor slog rekord under första halvåret 2017. Nya siffror visar att ekoandelen steg till 10,3 procent, vilket överträffar Coops tidigare toppnotering från 2016.Läs mer

Ny undersökning: Grönt när Way Out Wests publik får välja

Om hela Sverige vore som besökarna på festivalen Way Out West skulle vi äta betydligt mindre kött och...Läs mer

Juli 2017

Foodtech-finalister till årets Änglamarkspris

Nu är fem finalister utsedda till årets Änglamarkspris. Det årliga priset går i år till ett företag inom f...Läs mer

Coop börjar sälja lösviktsgodis med 95 procent mindre socker

Från och med juli utökar Coop sortimentet av lösgodis, med ”Sweets with Benefits” från det nystartade svenska företaget Tweek. Företagets lösgodis innehåller 95 procent mindre socker och upp till 50 procent färre kalorier än traditionellt godis.Läs mer

Juni 2017

Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

Från och med första juni börjar en ny förordning gälla för alla butiker som erbjuder plastbärkassar till s...Läs mer

Maj 2017

Coop satsar på foodtech i Almedalen

I år fokuserar Coop på ämnet foodtech under Almedalsveckan. Tillsammans med Breakit, en nyhetssajt oc...Läs mer

Köttfärs på rulle – ny smartare förpackning som ger stora vinster för miljön

Denna vecka rullar Coop bokstavligen ut en ny förpackning för nötfärs. De gamla förpackningarna byts...Läs mer

April 2017

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke

Tre olika undersökningar har nyligen genomförts som mäter svenska varumärkens och företags arbete för ...Läs mer

Mars 2017

Nu öppnar Coops gröna butik i Norra Djurgårdsstaden

Imorgon öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djur...Läs mer
generell-coop-bild

Nytt Coop-avtal skapar 800 nya jobb för Samhall

Coop och Samhall har tecknat ett nytt ramavtal om städning av butiker. Avtalet, som sträcker sig fram till år 2020, innebär i ett inledande skede att närmare 800 av Samhalls medarbetare kommer att arbeta i Coops lokaler.Läs mer

Pant på Coop blev 300 000 träd

Under 2016 skänkte Coops kunder pant till ett värde av fler än 300 000 nya träd i östra Afrika. Invå...Läs mer

Februari 2017

Coop inleder arbetet för MSC-certifiering av alla fiskdiskar

Nu börjar Coop arbetet för att MSC-certifiera samtliga Coops färska fiskdiskar, i linje med Coops fi...Läs mer

Januari 2017

Coop ökar ekoförsäljningen – 10 procent ekologiskt

2016 blev ännu ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 10,0 procent. En ökning med 8,7 procent sedan 2015, då andelen låg på 9,2 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 21 procent. Coops starka erbjudande inom ekologiskt gör skillnad för kunder, leverantörer och miljön.Läs mer

Coop utökar sortimentet av ekologiskt svenskt kött

Coop arbetar kontinuerligt för att öka den ekologiska andelen av kött. Nu utökar Coop sitt sortiment gen...Läs mer

Så gör du en bättre matlåda – och sparar tusenlappar

Det är ett nytt år och det är en bra möjlighet att börja med nya vanor. Genom att byta ut lunchrestaurangen mot egen matlåda kan man göra både miljön och hälsan en tjänst. De allra flesta räknar med att de kan spara många tusenlappar varje år och för barnfamiljer rör det sig om så mycket som 8 000 kronor, visar en undersökning i Coops medlemspanel.Läs mer

December 2016

MSC-märkt lutfisk i jul

I år kan kunder i hela landet för första gången äta lutfisk på långa med MSC-märkning. Coop har tre sor...Läs mer

Sveriges grönaste varumärke fyller 25

I år fyller Coops ekologiska varumärke Änglamark 25 år. I jubileumstexten ”Änglamark 25 år – Här är vå...Läs mer

Åtta av tio vill ha ekologiskt på julbordet

I år kommer 78 procent välja något ekologiskt livsmedel när de handlar julmat. Nästan hälften säger att de kommer välja ekologiskt till stor del eller på all julmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Coop.Läs mer

Oktober 2016

Änglamarks nya vardagsfavoriter - Hönsbullar

Änglamarks nya vardagsfavoriter är lika goda på tallriken som för planeten

Tidigare brukade stora delar av värphöns gå till förbränning eller malas ner till djurfoder när de har värpt klart ägg. Nu tar Coop tillsammans med Scandinavian Organics istället vara på köttet från KRAV-värphönor och börjar sälja ekologiska böniga hönsbiffar och ärtiga hönsbullar.Läs mer
bee-urban-header

Coop och KfS blir huvudpartners till Bee Urbans stadsodling

Sveriges grönaste matkedja Coop blir nu ännu grönare. På lördag påbörjas utvecklingen av en storskalig takodling ovanpå Coops butik vid Garnisonen i Stockholm. På taket kommer odlingarna att samsas med bikupor och solpaneler i ett koncept som utvecklats av Bee Urban, specialister på stadsodling och biologisk mångfald.Läs mer

Coop inleder ett samarbete med Welcome!

Coop inleder ett samarbete med välkomst-appen Welcome! Samarbetet är ett initiativ inom social hållbarhet och innebär i ett första steg att Coop bidrar med 100 matkassar för att uppmuntra till möten mellan nyanlända och de som redan bor i Sverige.Läs mer

September 2016

Änglamark Eko

Ny milstolpe för Coops ekoandel – mer än var tionde matvara som säljs är ekologisk

Coop slår nytt rekord för ekoandel under första halvåret 2016. Med en försäljningsandel på 10,1 procent befäster Coop sin ställning som bäst på ekologiskt inom dagligvaruhandeln.Läs mer

Gårdsfisk prisas med Änglamarkspriset 2016

Svenska folket har röstat fram Gårdsfisk till vinnare av Coops Änglamarkspris 2016. Temat för årets pris är hållbar mat och Gårdsfisk tilldelas en prischeck på 100 000 kronor och får dessutom möjligheten att sälja sina produkter i samverkan med Coops egna varumärken.Läs mer

Juli 2016

generell-coop-bild

Alger i topp när svenskarna väljer framtidens mat

Mer än varannan svensk kan tänka sig att äta alger i framtiden. Samtidigt säger bara var fjärde blankt nej till en framtida meny med alger, insekter och laboratorieodlat kött, visar en Sifoundersökning som Coop beställt inför omröstningen om årets Änglamarkspris. Läs mer
matpyramid

Coop river matpyramiden i Almedalen

På 70-talet tog Kooperativa Förbundet fram matpyramiden för att göra det enkelt att äta prisvärt och hälsosamt. När Coop nu 40 år senare ser hur folk faktiskt äter kan vi snabbt konstatera att den inte längre fungerar. I toppen på svenskarnas matpyramid ligger nu hela 30 procent tomma kalorier. Därför har vi kommit fram till det drastiska beslutet att det är dags att riva matpyramiden. Almedalen blir startskottet för Coops nya strategi för hur vi pratar om hälsosam och hållbar mat. Läs mer

Juni 2016

Änglamark

Hållbara matinnovatörer tävlar om årets Änglamarkspris

Blåskal, Ekobonden Adam Arnesson, Scandinavian Organics och Gårdsfisk är de fyra finalisterna till årets Änglamarkspris. Temat för Änglamarkspriset, som i år firar 15 år, är hållbart på tallriken. Vem av de fyra som tar hem priset kommer att avgöras av svenska folket genom en omröstning på Coop.se och med sms. Läs mer
paul-svensson-header

Paul Svensson ny jurymedlem för Änglamarkspriset

Till årets Änglamarkspris letar Coop efter en person, företag eller organisation som har gjort viktiga insatser för att stimulera till det hållbara på tallriken.Läs mer

Maj 2016

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

I konsultföretaget Differs årliga undersökning där svenska folket fritt får ange Sveriges grönaste varumärken placerar sig återigen Änglamark på förstaplatsen, följt av modervarumärket Coop som kommer på andra plats. Det är sjätte året i rad som Änglamark tar hem förstaplatsen i undersökningen. Läs mer

Februari 2016

generell-coop-bild

Terroir Award – en hyllning till det ursprungliga

De stora smakupplevelserna skapas inte bara i köket. Minst lika viktigt är varifrån råvarorna kommer och hur de har tagits fram. Därför instiftas nu Terroir Award i samarbete med Coop. Läs mer

Coop först i Sverige med MSC-certifierad räksallad, skagenröra och baguetteröra

MSC är en global hållbarhetsmärkning för fisk- och skaldjursprodukter. Coop lanserar nya sallader som alla är MSC-märkta under egna varumärket Coop och X-tra.  Läs mer

Januari 2016

ÄM-Eko

Coop maxar ekoförsäljningen – 2015 nytt rekordår

2015 blev ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 9,2 procent. En ökning med 19,4 procent sedan 2014, då Coops ekologiska andel låg på 7,7 procent – högst i branschen. Årets ekologiska raket hos Coop är ekologiska bananer. Läs mer

Oktober 2015

Nu finns knasiga grönsaker i butiken

I dag börjar Coop, som första matkedja, att sälja ”knasiga grönsaker” på utvalda stormarknader runt om i Sverige. Det handlar om grönsaker som ser annorlunda ut på ytan men smakar precis som andra grönsaker. Detta är en del av Coops satsning mot matsvinn. Läs mer

September 2015

Starkt halvår för ekovaror på Coop – högst försäljningsandel i branschen

Coop befäster sin ställning med högst andel försäljning av ekovaror i branschen. Försäljningsandelen av ekovaror uppgick under första halvåret 2015 till 8,9 procentenheter. En ökning med 18,4 procent jämfört med motsvarande period förra året då försäljningsandelen uppgick till 7,5 procentenheter. (Helår 2014: 7,7). Läs mer

Augusti 2015

Fältbiologerna är Sveriges grönaste inspiratör för barn och ungdomar!

I går utsåg svenska folket Fältbiologerna till vinnare av Coops Änglamarkspris 2015. Prisutdelningen ägde rum i samband med Konsumentföreningen Stockholms Familjedag på Skansen. Vid årets upplaga av Änglamarkspriset, som är ett av Sveriges största miljöpriser, låg fokus på barn och ungdomar – att lyfta fram organisationer och/eller enskilda personer som jobbar med att motivera unga att bry sig och gilla jorden. Läs mer

Juni 2015

Knasiga frukter och grönsaker tar plats i Coops butiker

Coop tar i och med kampanjen Det är insidan som räknas ett nytt initiativ tillsammans med frukt och grönt-leverantören Everfresh för att minska matsvinnet. Nu välkomnas frukter och grönsaker som tidigare inte fått komma i närheten av butiken – bara för att de har en knasig form. Så vad är då skillnaden? Utseendet och priset blir svaret. För kvalitetsmässigt är de helt jämförbara. Läs mer

De kan vinna årets Änglamarkspris

Boodla, Fältbiologerna och Naturskoleföreningen är de tre finalisterna till årets Änglamarkspris. Priset ska uppmuntra och lyfta fram goda initiativ inom miljö och hållbarhet och går i år till en person eller organisation som gjort viktiga insatser för barn och ungdomar. Vinnaren röstas fram på Coops webbplats. Läs mer

April 2015

Coop är på jakt efter Sveriges grönaste inspiratör – I år blir det ett extra barn- och ungdomsvänligt Änglamarkspris

Till årets Änglamarkspris letar Coop efter någon som har koll på planeten och som dessutom ser till att barn och ungdomar fattar det här med hållbar utveckling. Coops miljöpris vill premiera den goda kraften som gör att alla, framförallt unga, känner sig motiverade att verkligen bry sig och gilla jorden. Läs mer

Mars 2015

Coop fortsatt branschledande på hållbarhet, #ekolöftet är årets kampanj

Det blev storslam för Coop i Sustainable Brands Index, Skandinaviens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet, som presenterades i början av veckan. Coop är fortsatt det mest hållbara varumärket i dagligvarubranschen och klättrade till andra plats på den totala listan. Läs mer

Eko-ägg populärt på årets påskbord

Ägg är inte helt otippat den stora favoriten under påsken. Hela 95 procent av de som firar påsk planerar också att äta ägg under den kommande påskhelgen, och nästan var tredje person planerar att välja ekologiska ägg i påsk. Det visar en färsk undersökning från Coop Medlemspanel.  Läs mer

Änglamark – Sveriges grönaste varumärke 2014

Varumärkesstrategibyrån Differ har för sjätte året i rad låtit svenska folket utse Sveriges grönaste varumärke. Drygt 1000 personer i åldern 15-75 år har genom sina svar utsett Änglamark som vinnare av årets grönaste varumärke. Och det är inte första gången - Änglamark har kammat hem vinsten fem gånger i undersökningens sexåriga historia. Läs mer

Januari 2015

Rekordår för ekovaror på Coop

För Coop, som är störst i branschen på ekologiskt, blev 2014 ett rekordår. Den ekologiska försäljningsandelen slutade på hela 7,7 procent. Det är en ökning med 40 procent från 2013, då Coops ekologiska andel låg på 5,5 procent och dagligvarubranschen i sin helhet på cirka 4 procent. Toppkategorin inom eko är barnmat. Läs mer