Ny milstolpe för Coops ekoandel – mer än var tionde matvara som säljs är ekologisk

Ny milstolpe för Coops ekoandel – mer än var tionde matvara som säljs är ekologisk

Coop slår nytt rekord för ekoandel under första halvåret 2016. Med en försäljningsandel på 10,1 procent befäster Coop sin ställning som bäst på ekologiskt inom dagligvaruhandeln.

Under första halvåret 2016 är fler än en av 10 matvaror som säljs på Coop ekologisk. Försäljningsandelen på 10,1 procent är bäst av de stora matkedjorna och innebär en ökning på mer än 13 procent jämfört med samma period förra året. De största kategorierna inom ekologiskt är barnmat, olja och vinäger och ägg.

– Vi har fortsatt att göra en rad satsningar på vårt ekologiska sortiment och är stolta över att vi nu nått en viktig milstolpe med en ekoandel på över 10 procent. Hållbarhetsarbetet är något Coop gör tillsammans med våra kunder och vi ser att efterfrågan på ekologiskt är fortsatt stark, säger Anneli Bylund, tf hållbarhetschef på Coop.

Barnmat i topp

Som tidigare år toppar barnmat listan med högst försäljningsandel eko, där mer än en tredjedel av köpen är ekoköp. Den största ökningen jämfört med förra året är inom kategorin färsk fågel, där andelen eko har fördubblats.

  1. Barnmat
  2. Olja och vinäger
  3. Ägg
  4. Frukt och bär
  5. Mellanmål och efterrätt
  6. Stockholm och e-handeln ökar mest

Som tidigare är Järna den butik som har högst andel eko och de har ökat ytterligare några procentenheter till strax över 38 procent. I övrigt ligger butikerna i Stockholms innerstad högst. Det är också tydligt att Coops e-handel ligger högt, där snart var fjärde matvara är ekologisk.

För ytterligare information:
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

    Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

    För 75 år sedan bröt vi ny mark när vi började med innehållsdeklarationer på våra varor. Nu är Coop först ut i branschen igen med en ny omfattande deklaration av livsmedel: Hållbarhetsdeklarationen.
    Läs mer