Fältbiologerna är Sveriges grönaste inspiratör för barn och ungdomar!

I går utsåg svenska folket Fältbiologerna till vinnare av Coops Änglamarkspris 2015. Prisutdelningen ägde rum i samband med Konsumentföreningen Stockholms Familjedag på Skansen. Vid årets upplaga av Änglamarkspriset, som är ett av Sveriges största miljöpriser, låg fokus på barn och ungdomar – att lyfta fram organisationer och/eller enskilda personer som jobbar med att motivera unga att bry sig och gilla jorden.

I strålande sol på Solidens scen, inför tusentals besökare, mottog Fältbiologerna prischecken på 100 000 kronor av Sonat Burman-Olsson, vd Coop Sverige.

– Det här är så roligt, nästan ofattbart, en ideell organisation som får ett sådant här erkännande. Ett erkännande för alla dom unga som lägger ned så mycket tid och att det faktiskt spelar roll. Prissumman kommer att göra att vi kan engagera massa ungdomar inför Klimattoppmötet i Paris i början av december och även skicka dit många unga representanter på plats, säger Sara Vikström Olsson, ordförande Fältbiologerna.

Änglamarkspriset har delats ut av Coop sedan 2002 och är ett pris för att uppmuntra alla hållbara initiativ som finns runt om i hela Sverige. Årets tema var barn och ungdomar.

 Det känns extra roligt att vi i år fått möjligheten att premiera en organisation som högst upp på sin agenda har målet att kraftfullt engagera och inspirera barn och ungdomar att bry sig om vår miljö och planet. Att få dem intresserade av djur, natur och odling. Vi hade tre starka finalister som alla gör ett fantastiskt jobb. Med Coops miljöpris vill vi belöna den goda kraften som gör att alla, framförallt unga, blir nyfikna på att tänka hållbart och bry sig om miljön, säger Louise König som är hållbarhetschef på Coop.

I år delas Änglamarkspriset ut för 14:e året i rad, ett sätt för Coop att uppmärksamma aktörer som föregår med gott exempel och gör viktiga insatser för miljön.

Fakta (se nedan): Om Änglamarkspriset, Årets tema, De tre finalisterna, Tidigare vinnare.

Bildtext: Sonat Burman-Olsson, vd Coop Sverige delade ut Änglamarkspriset till Jenny Hallström, Ellinor Aaby Olsson och Sara Vikström Olsson från Fältbiologerna. Foto: Sissi Saller

För ytterligare information:

Louise König, hållbarhetschef Coop och jurymedlem, 010-743 21 17, louise.konig@coop.se

Sara Vikström Olsson, ordförande Fältbiologerna, 073-4237950, sara.vikstrom.olsson@faltbiologerna.se  

Coops pressjour, 010-743 13 13

FAKTA OM ÄNGLAMARKSPRISET

Årets tema

Årets tema är Sveriges grönaste inspiratör – en person eller organisation som har gjort viktiga insatser för att barn och ungdomar ska öka sin kunskap och motivation för en hållbar utveckling på vår planet. Fokus ligger på mat, kultur, utbildning, miljö eller odling. Det kan vara i stort eller smått, en företagsidé eller ett ideellt projekt, ett nationellt eller ett internationellt arbete.

Coop vill vara den goda kraften i mat-Sverige och delar därför årligen ut Änglamarkspriset för att uppmuntra och lyfta fram goda initiativ inom miljö och hållbarhet. Priset tilldelas en person eller organisation som har gjort viktiga insatser för att barn och ungdomar ska öka sin kunskap och motivation för en hållbar utveckling.

Totalt nominerades 125 aktörer till årets Änglamarkspris.

Coops jury valde ut tre finalister och under perioden 25 juni fram till den 30 augusti fick svenska folket chansen att rösta fram sin favorit. Änglamarkpriset 2015 delades ut den 30 augusti. Prissumman för vinnaren är på 100 000 kronor.

De tre finalisterna vid årets omröstning var:

  • Boodla som skapar ekologiska skol- och förskoleträdgårdar tillsammans med pedagoger och barn för att ge barnen förståelse för vad hållbarhet är.
  • Fältbiologerna som inspirerar unga att vistas i naturen och engagera sig i miljödebatten.
  • Naturskoleföreningen som ger skolor och förskolor stöd och pedagogiska verktyg för att fördjupa barnens förståelse för naturen.

Tidigare vinnare:

2014 Föreningen Jord på Trynet

2013 Barista, Skandinaviens första etiska kaffekedja

2012 Anders Wilhelmson, grundare till Peepoople

2011 Petra Wadström, vattenreningsprodukten Solvatten

2010 Anders och Maria Engvall på Forsa gård, Säters kommun

2009 Fiskarna Charles och Robert Olsson, Smögen

2008 Christel Cederberg, forskare, Harplinge

2007 Eva Fröman och Carin Enfors, Ekocentrum, Sigtuna

2006 Ann-Helen Meyer von Bremen, journalist, Stockholm

2005 Birgitta Sandström Lagercrantz, projektledare för miljöprojekt, Stockholm

2004 Anders Delin, skogs- och naturkämpe, Järbo i Gästrikland

2003 Rördrommens Fältstation, Eskilstuna-Strängnäs

2002 Stiftelsen Ekocentrum, Göteborg

  • Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

    Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

    Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.
    Läs mer
  • Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.
    Läs mer