Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.

Coop har under året vunnit flera priser för sitt hållbarhetsarbete. Sustainable Brand Index utsåg Coop till Sveriges hållbaraste varumärke 2018 och både Coop och Änglamark som Sveriges grönaste varumärken. Nu vill Coop hylla de medlemmar som handlar allra mest hållbart.

– Många av Coops hållbarhetsinitiativ kommer från våra medlemmar. De driver oss framåt och det är därför väldigt roligt att vi kan ge tillbaka genom att uppmärksamma de som gör skillnad med sin konsumtion i vardagen, säger Charlotta Szczepanowski, chef hållbarhet & kvalitet på Coop.

Coop har analyserat köpen av varor som har en hållbarhetsmärkning från tredje part. För livsmedel kan det till exempel vara KRAV, Fairtrade och/eller Från Sverige och för hushållsprodukter som diskmedel och tvättmedel är det miljömärkningar som till exempel Svanen eller Bra Miljöval.

Coop har sedan utsett en vinnare per län plus en nationell vinnare från Coops näthandel. Vinnarna har uppmärksammats i sin lokala Coopbutik, där de belönats med en matkasse fylld med varor från Coops varumärke Änglamark. De har också fått ett diplom från butikschef.

Gemensamt för vinnarna är att de sätter ekologiskt och hållbart främst – samtliga har 80 procent eller mer hållbara varor i kundkorgen. Vinnarnas andel är därmed högt över genomsnittet för resten av Coops kunder, som ligger på 28 procent hållbara varor.

Coop har länge varit ett av Sveriges ledande företag inom miljö och hållbarhet. Som en av de första matkedjorna i världen nådde Coop en andel på  över 10 procent ekologiska varor. Coop har drygt 9 000 varor i sortimentet som antingen har en hållbarhets- eller miljömärkning.

För mer information och kontakt med vinnare, vänligen kontakta:
Åsa Sandberg, projektledare hållbaraste medlem Coop: 0720- 095 642
Mest hållbara medlem per län och i Coops näthandel

  • Elisabeth Booth, Östergötlands län
  • Robert Ahl, Stockholms län
  • Henrik Grimheden, Skåne län
  • Kim Hagelin, Hallands län
  • Max Johansson, Västmanlands län
  • Sofia Michelson, Södermanlands län
  • Carl Leijonhufvud, Örebro län
  • Svante Freij, Jämtlands län
  • Katarina Sundén, Västernorrlands län
  • Tobias Johansson och Katharina Radloff, Västerbottens län
  • Tomas Isaksson, Norrbottens län
  • Agneta Hjalmarsson, Kalmar län
  • Anna-Lena Ekstrand, Jönköpings län
  • Stefan Gustavsson och Lotta Liljedahl, Kronobergs län
  • Nathaléne Thomsson, Uppsala län
  • Marianne Lindgren, Gävleborgs län
  • Anja Angelfeldt, Dalarnas län
  • Joakim Lennartsson och Jessica Nordin, Blekinge län
  • Brynja Gudmundsdottir, Värmlands län
  • Marko Martinsson, Gotlands län
  • Kenny Bengtsson och Vera Mårtens, Västra Götalands län
  • Sofia Bäcklund, Coops näthandel
  • Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

    Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

    Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.
    Läs mer
  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer