Terroir Award – en hyllning till det ursprungliga

De stora smakupplevelserna skapas inte bara i köket. Minst lika viktigt är varifrån råvarorna kommer och hur de har tagits fram. Därför instiftas nu Terroir Award i samarbete med Coop.

Terroir är ett välkänt begrepp i framför allt vinodlingens värld, men som fått tillämpning för allt fler livsmedel från växtriket. Begreppet står för alla de unika förutsättningar – jordmån, topografi, mikroklimat och ”medväxter” – som förknippas med den speciella växtplatsen. Allt det som bidrar till växtens eller fruktens näringsvärde och smakutveckling – det vi njuter av vid våra bord, i rik mångfald. Smak av växtplatsen, helt enkelt.

Terroir Award delas ut på White Guide Gala, som i år äger rum på Kungliga Operan den 7 mars.

”Vi hyllar de stora smakupplevelserna. Men också hållbar utveckling. Ekologisk odling innebär att de naturliga smakerna får möjlighet att komma till sin rätt – och smakbilden varierar stort beroende på ursprung. Därför har vi initierat det här priset, som lyfter fram krogar och matkreatörer som lyckas tolka de unika ursprungen i sin matlagning”, säger Peter Hanson, ny vd i White Guide.

”Vi på Coop samarbetar med 650 lokala matproducenter och är dessutom matkedjan med den högsta andelen ekologiskt. Vi gör det för att det är hållbart och för att kunna erbjuda en stor palett av smakupplevelser. Det känns därför naturligt att engagera oss i Terroir Awards som premierar vikten av hur våra råvaror framställs”, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop Sverige.

Nominerade till Årets Terroir Award – i samarbete med Coop:

  • Daniel Berlin Krog, Skåne Tranås
  • Fäviken Magasinet, Åre/Järpen
  • Gastrologik, Stockholm
  • Hvita Hjorten, Lidköping

För mer information kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13
Peter Hansson, White Guide: 070-533 40 98, peter.hansson@whiteguide.se

För mer information och foto, besök:
Whiteguide.se

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer