Coop fortsatt branschledande på hållbarhet, #ekolöftet är årets kampanj

Det blev storslam för Coop i Sustainable Brands Index, Skandinaviens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet, som presenterades i början av veckan. Coop är fortsatt det mest hållbara varumärket i dagligvarubranschen och klättrade till andra plats på den totala listan.

Coops kampanj #ekolöftet utsågs också till Årets mest hållbara och varumärkesbyggande kampanj.

– Jag är otroligt glad över våra placeringar och att våra hållbara initiativ uppmärksammas. Det visar att vi fortsätter att ligga i framkant. Resultatet blir också ett kvitto på det engagemang och hårt arbete som finns i vår organisation, säger Björn Larsson, affärsområdesdirektör Marknad på Coop.

– 2014 blev ett rekordår där vår ekologiska försäljningsandel ökade med 40 procent. Eko växer så det knakar och det känns fantastiskt att vi deltar och bidrar till denna positiva trend, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

#ekolöftet lanserades förra våren, och är en integrerad kampanj där en sajt redovisar riksdagspartiernas mål och ambitioner kring ekologisk konsumtion och produktion i Sverige. http://ekoloftet.coop.se/

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ listar för femte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 253 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

För ytterligare information:

För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

  • Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

    Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

    Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.
    Läs mer
  • Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.
    Läs mer