Coop slår nytt ekorekord

Coop slår nytt ekorekord

2017 innebar ett nytt rekordår för Coops ekologiska försäljning. För andra året i rad uppgick försäljningsandelen till över tio procent och summerades till 10,1 procent när räkneverken stängdes förra året. 2017 innebar därmed en ökning från det tidigare rekordet på 2016, då andelen låg på 10,0 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 19,2 procent.

 

– För andra året i rad når vi på Coop en ekoandel över 10 procent. Det är ett styrkebesked för oss i branschen men vi siktar också högre, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

Under 2017 breddade Coop det ekologiska sortimentet ytterligare med nya produkter. Inom Coops egna varumärke Änglamarks lanserades exempelvis nya inlagda sillar, blåmusslor och fryst falafel.

– Vårt hållbarhetsarbete och vår produktutveckling hänger ihop. Ett gediget arbete med vårt sortiment kombinerat med bra erbjudanden, gör att vi kan möta den ökande efterfrågan på ekologiskt från våra kunder, säger Åsa Wickholm, chef för Coops egna varumärken.

När det gäller produktkategorier är det precis som tidigare år barnmat som är storsäljaren. Även ägg, olja och vinäger placerar sig i topp på listan. Bland Coops butiker har Coop i Järna högst ekoandel med sina 39 procent. Tvåa på listan är Coop Konsum i Gnesta (28 procent), tätt följd av Coop i Kärrtorp (26 procent).

För ytterligare information, kontakta:
Coops pressjour, 010-743 13 13

  • Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

    Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

    Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.
    Läs mer
  • Coop är Sveriges grönaste varumärke

    Coop är Sveriges grönaste varumärke

    I Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke är Coop den stora vinnaren. När respondenterna får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop den hedrande förstaplatsen.Coops varumärke Änglamark är det som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste. 
    Läs mer