Coop slår nytt ekorekord

Coop slår nytt ekorekord

2017 innebar ett nytt rekordår för Coops ekologiska försäljning. För andra året i rad uppgick försäljningsandelen till över tio procent och summerades till 10,1 procent när räkneverken stängdes förra året. 2017 innebar därmed en ökning från det tidigare rekordet på 2016, då andelen låg på 10,0 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 19,2 procent.

 

– För andra året i rad når vi på Coop en ekoandel över 10 procent. Det är ett styrkebesked för oss i branschen men vi siktar också högre, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

Under 2017 breddade Coop det ekologiska sortimentet ytterligare med nya produkter. Inom Coops egna varumärke Änglamarks lanserades exempelvis nya inlagda sillar, blåmusslor och fryst falafel.

– Vårt hållbarhetsarbete och vår produktutveckling hänger ihop. Ett gediget arbete med vårt sortiment kombinerat med bra erbjudanden, gör att vi kan möta den ökande efterfrågan på ekologiskt från våra kunder, säger Åsa Wickholm, chef för Coops egna varumärken.

När det gäller produktkategorier är det precis som tidigare år barnmat som är storsäljaren. Även ägg, olja och vinäger placerar sig i topp på listan. Bland Coops butiker har Coop i Järna högst ekoandel med sina 39 procent. Tvåa på listan är Coop Konsum i Gnesta (28 procent), tätt följd av Coop i Kärrtorp (26 procent).

För ytterligare information, kontakta:
Coops pressjour, 010-743 13 13

  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer
  • Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.
    Läs mer