Änglamark refill vinnare i European Private Label Awards

Änglamark refill vinnare i European Private Label Awards

Änglamarks ready-to-use + refill-serie för rengöring står som vinnare i årets upplaga av European Private Label Awards.

Juryn beskriver i sin motivering serien som ”briljant”, ”väldigt innovativ” samt att den ”utbildar konsumenten” att ta fler hållbara val.

– Vi känner stor stolthet över utmärkelsen. För oss har EVM länge varit ett prioriterat område där våra egna märkesvaror sträcker sig från premium till priskämpar, men med hög kvalitet över hela linjen. Givet den ökade efterfrågan på värde och låga priser har detta givetvis fått ett ökat fokus, säger Minna Björklund, tf Chef EVM Coop Sverige.

– Änglamark – ett av Sveriges mest hållbara varumärken som tidigare har vunnit mängder av priser – kommer med ett stort ansvar att utveckla och underhålla eftersom det är ett pionjärvarumärke inom hållbarhet, fortsätter hon.

Produkten som säljs i Coops butiker möjliggör för konsumenter att återanvända sina flaskor. När sprejflaskan på 500 ml är tom kan kunder enkelt återanvända flaskan genom att blanda vatten med ett koncentrat på 50 ml. Flaskorna, såväl sprej som refill, är gjorda av 100 procent återvunnen plast som stödjer FN:s hållbarhetsmål nummer 12 gällande ansvarsfull konsumtion och produktion. De dokumenterat effektiva rengöringsprodukterna är Svanen-märkta och uppfyller kraven från Astma- och Allergiförbundet.

– Med det här konceptet kan vi minska plastanvändningen med 80 procent. Dessutom är den mindre refillen lättare att bära hem för våra medlemmar och kunder. Den lilla refillen sparar också på kartong per transport gentemot en vanlig sprej, något som gynnar en hållbar industri, FN:s mål nummer nio, säger Minna Björklund.

Konceptet produceras i Danmark i samarbete med Nopa Nordic, och köps in via Coop Trading.

European Private Label Awards, som ägt rum sedan 2017, delade sammanlagt ut priser i 17 kategorier, samt fyra övergripande kategorier.

– Vinnarna och finalisterna i årets European Private Label Awards visar varför butikernas egna märken fortsätter att vara en kraft att räkna med, säger Stephen Wynne-Jones, redaktör för ESM: European Supermarket Magazine.

OM UTMÄRKELSERNA

European Private Label Awards lanserades av ESM 2017 för att fastställa de mest effektfulla och innovativa varumärkena för privata märken som säljs i Europas stormarknader. Priserna är öppna för både återförsäljare och leverantörer och firar det bästa inom butiksmärkesinnovation på pan-europeisk nivå.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

    Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

    Biståndsorganisationen Vi-skogen har i år arbetat 40 år i östra Afrika med hållbart jordbruk och att lyfta människor ur fattigdom. Sedan 2004 har de också samlat in pant som skänkts av svenskarna tack vare samarbete med Coop via Biståndsknappen på pantautomaterna. 2022 skänktes 6,5 miljoner kronor av panten – för vilket Vi-skogen kunde plantera över 260 000 träd. Sedan starten på pantsamarbetet har 5,8 miljoner träd planterats.
    Läs mer
  • Änglamark ses som det mest hållbara varumärket inom mat

    Änglamark ses som det mest hållbara varumärket inom mat

    Coops varumärke Änglamark uppfattas som Sveriges mest hållbara varumärke i kategorin mat. Det är femte året i rad som Änglamark intar förstaplatsen. Utmärkelsen kommer från Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2023.  
    Läs mer