Charlotta Szczepanowski ny chef för Hållbarhet & Kvalitet på Coop

Charlotta Szczepanowski ny chef för Hållbarhet & Kvalitet på Coop

Coop utvecklar och förstärker sitt hållbarhetsfokus genom rekrytering av Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon är hållbarhetschef.

Coops hållbarhetsarbete är mångårigt och prisbelönt – under våren 2018 utsågs först både både Coop och Änglamark till Sveriges Grönaste Varumärke av Differ och sedan rankades Coop som Sveriges Hållbaraste Varumärke i Sustainable Brand Index. Redan när Coop Grundades 1899 byggde verksamheten på idén om att ta ansvar och att erbjuda konsumenten rena och oförfalskade varor. Hållbarhetsfrågor har sedan dess varit djupt förankrat i den kooperativa affärsmodellen. Arbetet fortsätter nu genom att en ny enhet, Hållbarhet & Kvalitet, bildas och till chef för denna enhet har Charlotta Szczepanowski utsetts.

– Vi är mycket glada att ha lyckats rekrytera Charlotta till detta viktiga jobb på Coop. Hennes breda industriella erfarenhet kring hur företag kan kommunicera och kvalitetssäkra vitala hållbarhetsprocesser kommer att bli ett avgörande tillskott i vårt framtida hållbarhetsarbete, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB.

– Jag ser fram emot att samla hållbarhets- och kvalitetsfrågorna under ett tak och att få möjlighet att med Charlotta på plats ytterligare stärka Coops hållbara varumärke. Med vitala processer på plats skall Coop ta nästa steg i sitt hållbarhetsarbete mot en grön affär, säger Björn Larsson, affärsområdesdirektör Marknad.

– Det ska bli mycket spännande att få lära känna Coop från insidan. Coop har redan ett erkänt framgångsrikt hållbarhetsarbete, det vill jag fortsätta bygga på. Med min kombinerade erfarenhet av kvalitet, systematik och hållbarhet ser jag fram emot att skapa nytta för Coops affär, säger Charlotta Szczepanowski.

Charlotta kommer närmast från Riksbyggen, där hon varit i nio år, senast som chef för hållbar utveckling. Därförinnan har hon arbetat med hållbarhetsfrågor på Electrolux och Posten. 2014 blev hon utsedd till Sveriges bästa hållbarhetschef av tidningen Miljöaktuellt. Charlotta är utbildad civilingenjör från KTH och har också läst PR/Kommunikation på Berghs. Hon kommer att börja på Coop den 1 oktober. Charlotta kommer att rapportera till Björn Larsson, affärsområdesdirektör Marknad, men vara adjungerad till Coops koncernledning.

I samband med denna organisationsförändring har Louise König beslutat att lämna sin position som hållbarhetschef på Coop. Louise har arbetat på KF och Coop sedan 2012 och kommer att lämna företaget den 1 augusti.

– Vi vill tacka Louise för hennes värdefulla insatser under åren. Louise har en fantastisk energi och både djup och bred kompetens kring hållbarhetsfrågor. Vi önskar henne all lycka i hennes framtida karriär, säger Magnus Johansson.

För mer information, kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer