Eko-ägg populärt på årets påskbord

Ägg är inte helt otippat den stora favoriten under påsken. Hela 95 procent av de som firar påsk planerar också att äta ägg under den kommande påskhelgen, och nästan var tredje person planerar att välja ekologiska ägg i påsk. Det visar en färsk undersökning från Coop Medlemspanel. 

Populärast i påsk är att äta äggen kokta (92%) eller att använda dem i olika maträtter (57%). Var fjärde person kommer också måla ägg. På påskbordet i år kommer de flesta (68%) att hålla sig till traditionella rätter. Det som sticker ut är att var fjärde person kommer att ha nyttiga och hälsosamma alternativ samt ekologiskt på påskbordet.

– Generellt har vi en önskan om att äta sundare och mer ekologiskt. Det visar sig även under våra stora mathögtider som påsken, även om man också unnar sig godsaker. Just ägg är den vara, efter barnmat, som Coops kunder helst väljer att köpa ekologiskt. Under 2014 var vart tredje sålt ägg hos oss ekologiskt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Viktigast när man väljer ägg är att hönan lever under goda förhållanden, det svarar 56 procent. Därefter att det är från en lokal producent (37%) och storleken på äggen (35%). Äggets färg (8%) och utseende (3%) har dock mindre betydelse.

– Jag blir glad över att så många bryr sig om hur hönsens välbefinnande när de väljer ägg. Sedan årsskiftet säljer Coop inte ägg från burhöns. Om djuren mår bra i produktionsprocessen blir också maten godare, säger Louise König.

Familjeliv och smågodis till påskkärringar
Inköp av påskmaten kommer att ske i början av samma vecka som påskhelgen. Det svarar nästan hälften av de tillfrågade (47%). Endast 2 procent väntar till långfredagen med att handla. De flesta äter helst påskmiddagen med familjen (71%) och det är också tid med familjen som de flesta tycker är viktigast under påsken. Därefter kommer lugn och ro och njuta av mycket god mat. Om man får besök av påskkärringar brukar de flesta ge bort smågodis, följt av pengar och choklad.

Coop Medlemspanel: Undersökningen genomfördes online i mars 2015 och hade 1173 respondenter.
Se bilaga för hela undersökningen, Coops ekohjälte, recept, bilder, mm

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har 665 butiker runt om i landet.
www.coop.se

  • Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

    Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

    Halvering av utsläppen av växthusgaser från Coops egen verksamhet och 25 procents minskning av klimatpåverkan från maten som Coop säljer till år 2026. Det är två av Coops nya klimatmål. Coop höjer nu ambitionen för sitt arbete för minskad klimatpåverkan med fyra övergripande klimatmål. Målen har godkänts av Science Based Targets och validerade att vara i linje med vad Coop behöver göra för att bidra till att jordens uppvärmning begränsas till max 1,5 grader. 
    Läs mer
  • Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

    Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

    Coops hållbarhetsdeklaration har idag utsetts till Årets hållbara projekt av CIO Awards, IT-Sveriges årliga gala. Hållbarhetsdeklarationen lanserades av Coop tidigare i år för att hjälpa kunder och medlemmar att handla mer hållbart, och för att styra Coops sortiment av livsmedel mot ett lägre hållbarhetsavtryck. 
    Läs mer