Coops bärkassar gav 3,7 miljoner till Vi-skogen, BRIS och Friends

Coops bärkassar gav 3,7 miljoner till Vi-skogen, BRIS och Friends

När Coops kunder köper bärkassar går en del av intäkterna till välgörenhet. Under 2017 summerades bärkasseinsamlingen till 3,7 miljoner kronor som Vi-skogen, BRIS och Friends delar på. 

För varje såld bärkasse donerar Coop tre öre till välgörenhet. De insamlade pengarna från bärkassarna under förra året uppgick till över 3,7 miljoner och delas mellan organisationerna BRIS, Friends och Vi-skogens arbete med att plantera träd i östra Afrika.

Jag är glad och stolt över att vi nu kan bidra till de här tre organisationernas viktiga verksamhet. Jag vill verkligen rikta ett stort tack till alla våra kunder som har varit med och bidragit till det här, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Coops kunder har flera möjligheter att enkelt bidra till välgörande ändamål. I pantstationerna kan de välja att trycka på Biståndsknappen och då går pantpengarna automatiskt till Vi-skogens biståndsarbete. Under december skänktes även en krona per såld förpackning av Coops egna pepparkakor till Friends och BRIS.

Kunder som har Coops betalkort kan också koppla på tjänsten ”Bistånd på köpet”, då avrundas varje köp upp till närmaste krona och mellanskillnaden går till We Effect.

För mer information: 
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

    Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

    Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.
    Läs mer
  • Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.
    Läs mer