Coops bärkassar gav 3,7 miljoner till Vi-skogen, BRIS och Friends

Coops bärkassar gav 3,7 miljoner till Vi-skogen, BRIS och Friends

När Coops kunder köper bärkassar går en del av intäkterna till välgörenhet. Under 2017 summerades bärkasseinsamlingen till 3,7 miljoner kronor som Vi-skogen, BRIS och Friends delar på. 

För varje såld bärkasse donerar Coop tre öre till välgörenhet. De insamlade pengarna från bärkassarna under förra året uppgick till över 3,7 miljoner och delas mellan organisationerna BRIS, Friends och Vi-skogens arbete med att plantera träd i östra Afrika.

Jag är glad och stolt över att vi nu kan bidra till de här tre organisationernas viktiga verksamhet. Jag vill verkligen rikta ett stort tack till alla våra kunder som har varit med och bidragit till det här, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Coops kunder har flera möjligheter att enkelt bidra till välgörande ändamål. I pantstationerna kan de välja att trycka på Biståndsknappen och då går pantpengarna automatiskt till Vi-skogens biståndsarbete. Under december skänktes även en krona per såld förpackning av Coops egna pepparkakor till Friends och BRIS.

Kunder som har Coops betalkort kan också koppla på tjänsten ”Bistånd på köpet”, då avrundas varje köp upp till närmaste krona och mellanskillnaden går till We Effect.

För mer information: 
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Coop medgrundare till initiativ för etisk handel

    Ethical Trading Initiative, ETI Sverige, har nu bildats och Coop är en av medgrundarna. Genom sektorsövergripande samarbeten ska ETI jobba för anständiga arbetsvillkor, minskad miljöförstöring och anti-korruption.
    Läs mer
  • Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop har beslutat att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir en variant som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton/år.
    Läs mer