Coops bärkassar gav 3,7 miljoner till Vi-skogen, BRIS och Friends

Coops bärkassar gav 3,7 miljoner till Vi-skogen, BRIS och Friends

När Coops kunder köper bärkassar går en del av intäkterna till välgörenhet. Under 2017 summerades bärkasseinsamlingen till 3,7 miljoner kronor som Vi-skogen, BRIS och Friends delar på. 

För varje såld bärkasse donerar Coop tre öre till välgörenhet. De insamlade pengarna från bärkassarna under förra året uppgick till över 3,7 miljoner och delas mellan organisationerna BRIS, Friends och Vi-skogens arbete med att plantera träd i östra Afrika.

Jag är glad och stolt över att vi nu kan bidra till de här tre organisationernas viktiga verksamhet. Jag vill verkligen rikta ett stort tack till alla våra kunder som har varit med och bidragit till det här, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Coops kunder har flera möjligheter att enkelt bidra till välgörande ändamål. I pantstationerna kan de välja att trycka på Biståndsknappen och då går pantpengarna automatiskt till Vi-skogens biståndsarbete. Under december skänktes även en krona per såld förpackning av Coops egna pepparkakor till Friends och BRIS.

Kunder som har Coops betalkort kan också koppla på tjänsten ”Bistånd på köpet”, då avrundas varje köp upp till närmaste krona och mellanskillnaden går till We Effect.

För mer information: 
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet

    Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.
    Läs mer
  • Sveriges hållbaraste varumärke satsar grönt i Almedalen

    Sveriges hållbaraste varumärke satsar grönt i Almedalen

    Den vegetariska trenden är stark i Sverige. Men fortfarande når de flesta konsumenter inte upp till de rekommenderade 500 grammen frukt & grönt om dagen. Stjärnkocken Paul Svensson och...
    Läs mer