Återvunnen PET nu i Coops juice- och vattenflaskor

Återvunnen PET nu i Coops juice- och vattenflaskor

Coop har sedan tidigare infört pant på alla PET-flaskor. Nu blir flaskorna som samlas in dessutom till nya, eftersom Coop börjat använda återvunnet material, så kallad rPET.

PET-flaskan har många fördelar. Den är lätt vilket minskar energiåtgången vid transporter och till skillnad från glasflaskan är det ingen risk att den går sönder om den tappas. Samtidigt ska PET-flaskor precis som all annan plast inte hamna i naturen. De PET-flaskor som Coop säljer under egna varumärken har därför pant, vilket ska vara en morot för konsumenten att se till att flaskorna återvinns korrekt.

Under 2017 återvanns 84 procent av alla PET-flaskor i pantsystemet. Men PET-flaskorna som återvunnits har oftast blivit andra plastmaterial, som till exempel fleece och inte nya flaskor. Men den tekniska utvecklingen går framåt och nu blir återvunnen så kallad r-PET en del av materialet för nya flaskor.

– Vi strävar efter att utforma förpackningar som har så låg miljöpåverkan som möjligt. Det är därför glädjande att vi nu tar ett stort steg närmare ett kretslopp för de plastflaskor vi säljer under egna varumärken, säger Anna-Karin Lindberg, chef för produktkvalitet och utveckling av Coops egna varumärken.

Flaskorna som innehåller rPET:

  • Coop juice 250 ml, Coop smoothie 250 ml och Coop shots 60ml och 500 ml: Innehåller 75% rPET och 25% biobaserad plast (flaskorna byts i maj 2019).
  • Coop färskpressad juice 1 liter: innehåller 50% rPET
  • Coop vatten 50cl och 150cl, stilla och kolsyrad (även smaksatt): Innehåller 50% rPET

För mer information, kontakta:

Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

    Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

    För 75 år sedan bröt vi ny mark när vi började med innehållsdeklarationer på våra varor. Nu är Coop först ut i branschen igen med en ny omfattande deklaration av livsmedel: Hållbarhetsdeklarationen.
    Läs mer