Starkt halvår för ekovaror på Coop – högst försäljningsandel i branschen

Coop befäster sin ställning med högst andel försäljning av ekovaror i branschen. Försäljningsandelen av ekovaror uppgick under första halvåret 2015 till 8,9 procentenheter. En ökning med 18,4 procent jämfört med motsvarande period förra året då försäljningsandelen uppgick till 7,5 procentenheter. (Helår 2014: 7,7).

– Det känns mycket bra att vi håller en fortsatt god tillväxt från vår redan höga nivå. Kundernas efterfrågan på ekologiska varor utmanar oss i att fortsätta med produktutveckling och attraktiva erbjudanden inom ekoområdet. Vi vill vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel, ge kunderna bättre mat för pengarna och göra skillnad för både kunder och leverantörer, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

Barnmat fortsatt i topp – frukt och bär ökar starkt
Barnmat toppar fortsatt listan över varor med högst ekologisk försäljningsandel. Mer än var tredje såld barnmatsprodukt var ekologisk under första halvåret 2015. Den kategori som ökar mest i jämförelse med samma period förra året är frukt och bär. Den ekologiska försäljningsandelen av frukt och bär uppgår nu till 26,5 procent (19,8 procent första halvåret 2014).

Toppkategorier, ekologisk försäljningsandel: 

1. Barnmat.
2. Ägg.
3. Olja/vinäger.
4. Frukt och Bär
5. Bakning 

Butiker i Stockholm dominerar i ekoandel
Högst ekologisk försäljningsandel av alla Coops butiker i Sverige har Coop i Järna. Här var hela 35,7 procent av all försäljning under första halvåret 2015 ekologisk. På andra plats kom Coop Konsum Gnesta och på tredje plats Coop Konsum Västertorg i Uppsala. I övrigt domineras listan av mindre Coop-butiker i Stockholm.

  • Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.
    Läs mer
  • Coops nya vegoprodukter gör succé

    Coops nya vegoprodukter gör succé

    Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. 
    Läs mer