Starkt halvår för ekovaror på Coop – högst försäljningsandel i branschen

Coop befäster sin ställning med högst andel försäljning av ekovaror i branschen. Försäljningsandelen av ekovaror uppgick under första halvåret 2015 till 8,9 procentenheter. En ökning med 18,4 procent jämfört med motsvarande period förra året då försäljningsandelen uppgick till 7,5 procentenheter. (Helår 2014: 7,7).

– Det känns mycket bra att vi håller en fortsatt god tillväxt från vår redan höga nivå. Kundernas efterfrågan på ekologiska varor utmanar oss i att fortsätta med produktutveckling och attraktiva erbjudanden inom ekoområdet. Vi vill vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel, ge kunderna bättre mat för pengarna och göra skillnad för både kunder och leverantörer, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

Barnmat fortsatt i topp – frukt och bär ökar starkt
Barnmat toppar fortsatt listan över varor med högst ekologisk försäljningsandel. Mer än var tredje såld barnmatsprodukt var ekologisk under första halvåret 2015. Den kategori som ökar mest i jämförelse med samma period förra året är frukt och bär. Den ekologiska försäljningsandelen av frukt och bär uppgår nu till 26,5 procent (19,8 procent första halvåret 2014).

Toppkategorier, ekologisk försäljningsandel: 

1. Barnmat.
2. Ägg.
3. Olja/vinäger.
4. Frukt och Bär
5. Bakning 

Butiker i Stockholm dominerar i ekoandel
Högst ekologisk försäljningsandel av alla Coops butiker i Sverige har Coop i Järna. Här var hela 35,7 procent av all försäljning under första halvåret 2015 ekologisk. På andra plats kom Coop Konsum Gnesta och på tredje plats Coop Konsum Västertorg i Uppsala. I övrigt domineras listan av mindre Coop-butiker i Stockholm.

  • Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

    Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

    Halvering av utsläppen av växthusgaser från Coops egen verksamhet och 25 procents minskning av klimatpåverkan från maten som Coop säljer till år 2026. Det är två av Coops nya klimatmål. Coop höjer nu ambitionen för sitt arbete för minskad klimatpåverkan med fyra övergripande klimatmål. Målen har godkänts av Science Based Targets och validerade att vara i linje med vad Coop behöver göra för att bidra till att jordens uppvärmning begränsas till max 1,5 grader. 
    Läs mer
  • Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

    Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

    Coops hållbarhetsdeklaration har idag utsetts till Årets hållbara projekt av CIO Awards, IT-Sveriges årliga gala. Hållbarhetsdeklarationen lanserades av Coop tidigare i år för att hjälpa kunder och medlemmar att handla mer hållbart, och för att styra Coops sortiment av livsmedel mot ett lägre hållbarhetsavtryck. 
    Läs mer