Coop hållbarhetsmärker sina fiskdiskar

Coop hållbarhetsmärker sina fiskdiskar

Nu blir det enklare för Coops kunder att köpa färsk fisk från hållbara fiskbestånd. Under förra året genomförde Coop ett omfattande kvalitetsarbete för att hållbarhetsmärka sina fiskdiskar i Sverige. Totalt har 135 stycken fiskdiskar från Kiruna i norr till Simrishamn i söder, blivit certifierade enligt kraven från MSC och ASC.

Hotet mot våra hav är idag större än någonsin. I dag är cirka 90 procent av alla kommersiella fiskbestånd överfiskade eller fiskade till sin gräns, enligt WWF. I Coops Matometer, Sveriges största undersökning av vad svenskarna äter, uppger 45 procent av de tillfrågade att de alltid eller ofta tittar efter miljö- eller hållbarhetsmärkningar när de köper fisk.

Vi vill att våra kunder ska kunna känna sig trygga med att de gör ansvarsfulla val när de köper fisk i våra butiker. Genom certifieringen av våra manuella fiskdiskar underlättar vi för kunden att välja schysst fisk som kommer från hållbara bestånd, säger Anneli Bylund, hållbarhetsstrateg med ansvar för fisk på Coop.

I de manuella fiskdiskarna har nu de MSC- och ASC-certifierade produkterna märkts upp med särskilda skyltar. Certifieringen innebär att fisken enbart kommer från hållbara fiskbestånd som inte hotas av utfiskning eller har odlats under ansvarsfulla förhållanden och går att spåra hela vägen tillbaka till ett hållbart och ansvarsfullt fiske.

Vi är mycket glada att Coop valt att certifiera sina fiskdiskar, så att alla får chans att välja miljömärkta fisk och skaldjur. Idag känner över hälften av svenskarna till MSC:s miljömärke och nu hoppas vi på att ännu fler får upp ögonen för det, säger Minna Epps, chef för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

För mer information, kontakta Coops pressjour:
010-7431313

  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer
  • Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.
    Läs mer