Coop hållbarhetsmärker sina fiskdiskar

Coop hållbarhetsmärker sina fiskdiskar

Nu blir det enklare för Coops kunder att köpa färsk fisk från hållbara fiskbestånd. Under förra året genomförde Coop ett omfattande kvalitetsarbete för att hållbarhetsmärka sina fiskdiskar i Sverige. Totalt har 135 stycken fiskdiskar från Kiruna i norr till Simrishamn i söder, blivit certifierade enligt kraven från MSC och ASC.

Hotet mot våra hav är idag större än någonsin. I dag är cirka 90 procent av alla kommersiella fiskbestånd överfiskade eller fiskade till sin gräns, enligt WWF. I Coops Matometer, Sveriges största undersökning av vad svenskarna äter, uppger 45 procent av de tillfrågade att de alltid eller ofta tittar efter miljö- eller hållbarhetsmärkningar när de köper fisk.

Vi vill att våra kunder ska kunna känna sig trygga med att de gör ansvarsfulla val när de köper fisk i våra butiker. Genom certifieringen av våra manuella fiskdiskar underlättar vi för kunden att välja schysst fisk som kommer från hållbara bestånd, säger Anneli Bylund, hållbarhetsstrateg med ansvar för fisk på Coop.

I de manuella fiskdiskarna har nu de MSC- och ASC-certifierade produkterna märkts upp med särskilda skyltar. Certifieringen innebär att fisken enbart kommer från hållbara fiskbestånd som inte hotas av utfiskning eller har odlats under ansvarsfulla förhållanden och går att spåra hela vägen tillbaka till ett hållbart och ansvarsfullt fiske.

Vi är mycket glada att Coop valt att certifiera sina fiskdiskar, så att alla får chans att välja miljömärkta fisk och skaldjur. Idag känner över hälften av svenskarna till MSC:s miljömärke och nu hoppas vi på att ännu fler får upp ögonen för det, säger Minna Epps, chef för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

För mer information, kontakta Coops pressjour:
010-7431313

  • Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop har beslutat att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir en variant som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton/år.
    Läs mer
  • Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Som ett led i Coops digitaliseringsresa etablerar Coop en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.
    Läs mer