Pressmeddelanden & Nyheter

December 2018

Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.Read more

November 2018

Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.Read more

October 2018

Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.Read more

Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.Read more

September 2018

Sju av tio kan tänka sig betala mer för svenskt kött

Årets torra sommar har ställt till med stora problem för det svenska lantbruket. Det finns en tydlig medvetenhet om torkans konsekvenser och sju av tio av Coops medlemmar kan tänka sig betala mer för svenska jordbruksprodukter om prishöjningen går tillbaka till bönderna, visar en ny undersökning i Coops medlemspanel.Read more

Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet

Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.Read more

June 2018

Sveriges hållbaraste varumärke satsar grönt i Almedalen

Den vegetariska trenden är stark i Sverige. Men fortfarande når de flesta konsumenter inte upp till d...Read more

Charlotta Szczepanowski ny chef för Hållbarhet & Kvalitet på Coop

Coop utvecklar och förstärker sitt hållbarhetsfokus genom rekrytering av Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon är hållbarhetschef.Read more

Coop först med att leverera mat med Volvos nya el-lastbil

Coop blir den första livsmedelskedjan att börja köra ut färskvaror med Volvos nya el-lastbil. Under hösten börjar leveranserna till 13 butiker i Göteborg.Read more

May 2018

Coops butiker bäst på eko, vego och matsvinn i White Guide Green

Coop Forum Visby, Coop Leksand och Coop Forum Sisjön prisades för sitt hållbarhetsarbete när White Guide Green delades ut för första gången. Dessutom utsågs Niklas Höglind på Stora Coop Borås till årets Hållbara Butiksledare.Read more

Lilla Änglamarkspriset utser Sveriges grönaste mellis

Nu är det dags att nominera till Änglamarkspriset – ett av Sveriges största hållbarhetspriser som har delats ut av Coop sedan 2002. Nytt för i år är Lilla Änglamarkspriset, som hyllar grön och hållbar matinspiration för unga, av unga.Read more

April 2018

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.Read more

Coop är Sveriges grönaste varumärke

I Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke är Coop den stora vinnaren. När respondenterna får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop den hedrande förstaplatsen.Coops varumärke Änglamark är det som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste. Read more

Coop lanserar Svanenmärkt hudvård

Coop fortsätter sin satsning på hållbara badrum. Nu lanserar Coops egna varumärke Änglamark en ny serie med Svanenmärkta hudvårdsprodukter som passar både barn och vuxna.Read more

Nu kan Coops medlemmar resa för halva priset hos SJ i sommar

Nu kan Coops medlemmar åka tåg på sommarsemestern för halva priset. Rabatten är ett nytt erbjudande i Coops poängshop från och med första april. Tågresor har länge varit ett av de mest efterfrågade erbjudanden av Coops medlemmar.Read more

March 2018

Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

Coop tar nu ytterligare ett stort steg för att minska matsvinnet i livsmedelskedjan. Som första rikstäckande dagligvarukedja tecknar Coop ett ramavtal med prisbelönta foodtechbolaget Whywaste.Read more

Coops bärkassar gav 3,7 miljoner till Vi-skogen, BRIS och Friends

När Coops kunder köper bärkassar går en del av intäkterna till välgörenhet. Under 2017 summerades bärkasseinsamlingen till 3,7 miljoner kronor som Vi-skogen, BRIS och Friends delar på. Read more

Coop publicerar års- och hållbarhetsrapport för 2017

Årsrapporten tillsammans med Coop Sveriges hållbarhetsredovisning finns nu tillgänglig på Coop.se. I hållbarhetsrapporten redovisar Coop Sverige sitt prisbelönta hållbarhetsarbete.Read more

February 2018

Coop-kundernas pant blev 300 000 nyplanterade träd

När Coops kunder pantar flaskor kan de välja att trycka på Biståndsknappen – pantpengarna går då till Vi-skogens biståndsarbete. Under 2017 skänktes pant till ett värde av sex miljoner kronor och invånarna i Stockholmskommunen Danderyd var mest givmilda under året som gick. Read more

Coop hållbarhetsmärker sina fiskdiskar

Nu blir det enklare för Coops kunder att köpa färsk fisk från hållbara fiskbestånd. Under förra året g...Read more

January 2018

Coop slår nytt ekorekord

2017 innebar ett nytt rekordår för Coops ekologiska försäljning. För andra året i rad uppgick försäljningsandelen till över tio procent och summerades till 10,1 procent när räkneverken stängdes förra året. 2017 innebar därmed en ökning från det tidigare rekordet på 2016, då andelen låg på 10,0 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 19,2 procent.Read more