Foodtech-finalister till årets Änglamarkspris

Foodtech-finalister till årets Änglamarkspris

Nu är fem finalister utsedda till årets Änglamarkspris. Det årliga priset går i år till ett företag inom foodtech. Vinnaren får 100 000 kr vid en ceremoni på Skansen i september.

– Bland finalisterna finns lösningar för utmaningar inom odling, matsvinn, skiftet från mindre hållbara proteiner och mycket mer. Det är stora, globala utmaningar som de här finalisterna kan vara med och lösa och där vi kan vi nu vara med och ge stöd, säger Louise König, ordförande i juryn för Änglamarkspriset och hållbarhetschef på Coop.

De fem finalisterna är Grönska, Simris Alg, Ignitia, Tebrito och Impact Vision. Priset går till en person, företag eller organisation som har tagit fram en innovation med potential för livsmedelsbranschen där man använder ny teknik. Det kan vara en lösning på hållbarhetsproblem som matsvinn, energi- och vattenförsörjning eller teknik som sparar på andra av planetens begränsade resurser.

Röstningen är igång och pågår till och med den 30 augusti. Svenska folkets röst väger lika tungt som juryns röst. I juryn sitter familjemedlemmar från familjerna Taube, Alfredsson och Danielsson, representanter från Coop och foodtech-experten Johan Jörgensen.

Grönska

Lokalt odlade grönsaker och örter som odlas med ett innovativt odlingssystem och som gör att vi kan odla grödor inomhus i urban miljö och året runt.

Simris Alg

Ett pionjärföretag på Österlen som odlar alger.

Ignitia

Hyperlokala väderprognoser som levereras till småskaliga bönder i tropiska klimat via sms baserade på GPS-positionering.

Tebrito

Utvecklar proteinpulver från mjölmask.

Impact Vision

Vill skapa ett mer transparent och säkert globalt livsmedelssystem med hjälp av hyperspektralteknik

Om Änglamarkspriset

Änglamarkspriset instiftades 2002 av Hasse Alfredsson och familjerna Taube och Danielsson som en hyllning till naturen och planetens fortsatta positiva utveckling. I år tar vi steget rakt in i framtiden och letar efter smart teknik som möter mat – årets tema är food tech. Food tech kan vara allt från ny odlingsteknik, smarta matkassar, nya plattformar för att minska matsvinn eller inspiration till bättre hälsa och hållbarhet i kombination. Bland tidigare vinnare återfinns Gårdsfisk, Solvatten och Peepoo.

  • Alla burägg utfasade från Coop

    Alla burägg utfasade från Coop

    God djurvälfärd är en hjärtefråga inom Coop. 2014 beslutade Coop att bara sälja färska ägg från frigående höns, både under egna varumärken och från våra leverantörer. Nu är det slut med ägg från burhöns även som ingrediens i produkter som säljs under eget varumärke. 
    Läs mer
  • Coop slopar plasten i brödpåsarna

    Coop slopar plasten i brödpåsarna

    Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. Istället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper. Med åtgärden kommer Coop att minska sin plastförbrukning med cirka 30 ton per år.
    Läs mer