Änglamark ses som det mest hållbara varumärket inom mat

Änglamark ses som det mest hållbara varumärket inom mat

Coops varumärke Änglamark uppfattas som Sveriges mest hållbara varumärke i kategorin mat. Det är femte året i rad som Änglamark intar förstaplatsen. Utmärkelsen kommer från Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2023.  

Svenska konsumenter uppfattar Änglamark som det mest hållbara varumärket i kategorin mat. Enligt samma undersökning uppfattas Änglamark som det näst mest (andraplats) hållbara varumärket bland alla varumärken i Sverige. Det är Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, som ligger bakom rankningen där 29 000 svenska konsumenter har deltagit.

Änglamark är ett av Coops egna varumärken och ett av Sveriges största enskilda varumärken inom kategorin hållbarhet. Idag finns cirka 750 olika produkter inom varumärket.  Övervägande delen av Änglamarks livsmedel är KRAV-märkta och alla kemtekniska produkter har miljömärket Svanen eller Bra Miljöval, flera är dessutom rekommenderade av Asthma Allergy Nordic.

– Änglamark har funnits i över trettio år och det här priset visar att vi fortfarande lyckas hålla varumärket relevant och uppskattat. Med Änglamark ville Coop skapa ett mer hållbart sortiment till våra medlemmar, vilket fortfarande idag är drivkraften. Vi är stolta att svenska konsumenter märker av det starka erbjudande vi har inom hållbarhetcertifierade livsmedel, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef Coop Sverige.

Läs mer om Sustainable Brand Index och resultat här.

Om undersökningen 

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2022 – februari 2023. Totalt 418 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

    Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

    Biståndsorganisationen Vi-skogen har i år arbetat 40 år i östra Afrika med hållbart jordbruk och att lyfta människor ur fattigdom. Sedan 2004 har de också samlat in pant som skänkts av svenskarna tack vare samarbete med Coop via Biståndsknappen på pantautomaterna. 2022 skänktes 6,5 miljoner kronor av panten – för vilket Vi-skogen kunde plantera över 260 000 träd. Sedan starten på pantsamarbetet har 5,8 miljoner träd planterats.
    Läs mer
  • Änglamark valt till Sveriges grönaste varumärke – igen

    Änglamark valt till Sveriges grönaste varumärke – igen

    Änglamark är det varumärke som flest svenskar väljer när de ombeds att fritt ange vilket varumärke som är grönast, enligt en färsk undersökning av företaget Differ. Det är tolfte året i rad som Änglamark tar förstaplatsen. Coop utses samtidigt till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin dagligvaruhandel.  
    Läs mer