Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet, Sustainable Brand Index, presenterade 2019 års ranking.

”Det är ett styrkebesked att både Änglamark och Coop är de branschledande varumärkena inom hållbarhet. Vi inledde under hösten en stor satsning på Änglamark och det är glädjande att det går hem hos våra kunder och medlemmar, samtidigt som Coop behåller sin position som Sveriges mest hållbara matkedja”, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet & kvalitet på Coop.

Coops hållbarhetsarbete har bedrivits under lång tid och är en del av företagets DNA. Änglamark, som i år gör premiär i Sustainable Brand Index, är ingen nyhet på butikshyllorna utan var en av pionjärerna inom ekologi och miljömärkning när det lanserades 1991. Änglamark rankas som det mest hållbara varumärket inom mat och dryck och placerar sig dessutom på andra plats i den totala rankingen som tas hem av Ikea. Änglamark utsågs tidigare i år till Sveriges grönaste varumärke för åttonde året i rad i rankingen Sveriges grönaste varumärke.

Coop utses för andra året i rad till Sveriges hållbaraste matkedja. Sedan starten av Sustainable Brand Index 2011 har Coop legat bland de fem topprankade varumärkena och har vunnit totalrankingen 2018, 2012 och 2011. I år blev det en fjärdeplats för Coop i totalrankingen.

Om undersökningen
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts varje år sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2019 har totalt cirka 50 000 respondenter intervjuats i Norden och Nederländerna. 18600 i Sverige, 7700 i Norge, 7400 i Danmark, 10300 i Finland och 6000 i Nederländerna. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2019.

För mer information, kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Paul Svensson vill göra Coops matsvinn till ny mat

    Paul Svensson vill göra Coops matsvinn till ny mat

    Varje dag får en butik varor över som inte går att sälja. Det kan vara ett datum som passerats, en frukt som tappats i golvet eller en förpackning som gått sönder. Oftast går den här maten att äta och Coop har därför gett företaget Retired Hen uppdraget att undersöka om det skapa nya livsmedel av matsvinn.
    Läs mer
  • Stora Coop Visby prisas som Årets hållbara matbutik

    Stora Coop Visby prisas som Årets hållbara matbutik

    Stora Coop Visby, Coop Leksand och Coop Kristinedal fick alla ta emot pris  när hållbarhetspriset White Guide Green delades ut för andra gången. White Guide Green är det första initia...
    Läs mer