Pressmeddelanden & Nyheter

December 2016

MSC-märkt lutfisk i jul

I år kan kunder i hela landet för första gången äta lutfisk på långa med MSC-märkning. Coop har tre sor...Läs mer

Sveriges grönaste varumärke fyller 25

I år fyller Coops ekologiska varumärke Änglamark 25 år. I jubileumstexten ”Änglamark 25 år – Här är vå...Läs mer

Åtta av tio vill ha ekologiskt på julbordet

I år kommer 78 procent välja något ekologiskt livsmedel när de handlar julmat. Nästan hälften säger att de kommer välja ekologiskt till stor del eller på all julmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Coop.Läs mer

Oktober 2016

Änglamarks nya vardagsfavoriter - Hönsbullar

Änglamarks nya vardagsfavoriter är lika goda på tallriken som för planeten

Tidigare brukade stora delar av värphöns gå till förbränning eller malas ner till djurfoder när de har värpt klart ägg. Nu tar Coop tillsammans med Scandinavian Organics istället vara på köttet från KRAV-värphönor och börjar sälja ekologiska böniga hönsbiffar och ärtiga hönsbullar.Läs mer
bee-urban-header

Coop och KfS blir huvudpartners till Bee Urbans stadsodling

Sveriges grönaste matkedja Coop blir nu ännu grönare. På lördag påbörjas utvecklingen av en storskalig takodling ovanpå Coops butik vid Garnisonen i Stockholm. På taket kommer odlingarna att samsas med bikupor och solpaneler i ett koncept som utvecklats av Bee Urban, specialister på stadsodling och biologisk mångfald.Läs mer

Coop inleder ett samarbete med Welcome!

Coop inleder ett samarbete med välkomst-appen Welcome! Samarbetet är ett initiativ inom social hållbarhet och innebär i ett första steg att Coop bidrar med 100 matkassar för att uppmuntra till möten mellan nyanlända och de som redan bor i Sverige.Läs mer

September 2016

Änglamark Eko

Ny milstolpe för Coops ekoandel – mer än var tionde matvara som säljs är ekologisk

Coop slår nytt rekord för ekoandel under första halvåret 2016. Med en försäljningsandel på 10,1 procent befäster Coop sin ställning som bäst på ekologiskt inom dagligvaruhandeln.Läs mer

Gårdsfisk prisas med Änglamarkspriset 2016

Svenska folket har röstat fram Gårdsfisk till vinnare av Coops Änglamarkspris 2016. Temat för årets pris är hållbar mat och Gårdsfisk tilldelas en prischeck på 100 000 kronor och får dessutom möjligheten att sälja sina produkter i samverkan med Coops egna varumärken.Läs mer

Juli 2016

generell-coop-bild

Alger i topp när svenskarna väljer framtidens mat

Mer än varannan svensk kan tänka sig att äta alger i framtiden. Samtidigt säger bara var fjärde blankt nej till en framtida meny med alger, insekter och laboratorieodlat kött, visar en Sifoundersökning som Coop beställt inför omröstningen om årets Änglamarkspris. Läs mer
matpyramid

Coop river matpyramiden i Almedalen

På 70-talet tog Kooperativa Förbundet fram matpyramiden för att göra det enkelt att äta prisvärt och hälsosamt. När Coop nu 40 år senare ser hur folk faktiskt äter kan vi snabbt konstatera att den inte längre fungerar. I toppen på svenskarnas matpyramid ligger nu hela 30 procent tomma kalorier. Därför har vi kommit fram till det drastiska beslutet att det är dags att riva matpyramiden. Almedalen blir startskottet för Coops nya strategi för hur vi pratar om hälsosam och hållbar mat. Läs mer

Juni 2016

Änglamark

Hållbara matinnovatörer tävlar om årets Änglamarkspris

Blåskal, Ekobonden Adam Arnesson, Scandinavian Organics och Gårdsfisk är de fyra finalisterna till årets Änglamarkspris. Temat för Änglamarkspriset, som i år firar 15 år, är hållbart på tallriken. Vem av de fyra som tar hem priset kommer att avgöras av svenska folket genom en omröstning på Coop.se och med sms. Läs mer
paul-svensson-header

Paul Svensson ny jurymedlem för Änglamarkspriset

Till årets Änglamarkspris letar Coop efter en person, företag eller organisation som har gjort viktiga insatser för att stimulera till det hållbara på tallriken.Läs mer

Maj 2016

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

I konsultföretaget Differs årliga undersökning där svenska folket fritt får ange Sveriges grönaste varumärken placerar sig återigen Änglamark på förstaplatsen, följt av modervarumärket Coop som kommer på andra plats. Det är sjätte året i rad som Änglamark tar hem förstaplatsen i undersökningen. Läs mer

Februari 2016

generell-coop-bild

Terroir Award – en hyllning till det ursprungliga

De stora smakupplevelserna skapas inte bara i köket. Minst lika viktigt är varifrån råvarorna kommer och hur de har tagits fram. Därför instiftas nu Terroir Award i samarbete med Coop. Läs mer

Coop först i Sverige med MSC-certifierad räksallad, skagenröra och baguetteröra

MSC är en global hållbarhetsmärkning för fisk- och skaldjursprodukter. Coop lanserar nya sallader som alla är MSC-märkta under egna varumärket Coop och X-tra.  Läs mer

Januari 2016

ÄM-Eko

Coop maxar ekoförsäljningen – 2015 nytt rekordår

2015 blev ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 9,2 procent. En ökning med 19,4 procent sedan 2014, då Coops ekologiska andel låg på 7,7 procent – högst i branschen. Årets ekologiska raket hos Coop är ekologiska bananer. Läs mer