Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.

Vinnaren Nordisk Råvara startades 2016 av Gunnar Backman och Tomas Erlandsson för att påverka utbudet av mat och vad vi äter. Nordisk Råvara arbetar med fokus på ett av världens mest klimatvänliga livsmedel, baljväxten. Genom att varva både traditionella grödor med nya förvaltas och utvecklas de svenska smakerna, samtidigt som odlingen sker på ett hållbart sätt som håller jordarna friska.

Vi är väldigt glada och stolta över att vi vunnit Änglamarkspriset. Det här visar att vi är fler som tycker att det är viktigt att mat odlas på nära håll och med omsorg. Vårt mål är inte att få fram produkter snabbt och billigt, utan att göra det som vi vet är rätt och som ger de bästa produkterna för miljö och hälsa, säger Tomas Erlandsson, VD.

Änglamarkspriset har delats ut av Coop sedan 2002 i syfte att lyfta fram goda initiativ inom hållbarhet. Priset premierar en person eller organisation som driver på för gröna och hållbara lösningar inom mat och matproduktion. Det kan vara en produkt, idé, maträtt eller odling, i liten eller stor skala.

Det här är sjuttonde gången vi delar ut Änglamarkspriset, och det är som vanligt en grannlaga uppgift att välja bland alla goda initiativ som finns i Sverige. Vi ville premiera en organisation som sprider matglädje men med omtanke om vår planet i fokus, och här är Nordisk Råvara helt rätt. Ett innovativt företag som blickar framåt i både traditionsbundna samt nya sädesslag, med odling i Sverige på ett hållbart sätt, säger Anneli Bylund, tf hållbarhetschef Coop Sverige.

Nytt för i år är Lilla Änglamarkspriset: barn mellan 8 och 12 år har tävlat med sina bästa recept på gröna mellanmål. Fem vinnare har korats och de fick också ta emot priser under prisutdelningen på A house i Stockholm.

Vinnarna är:

  • Oscar Vintvall (nyss fyllda 13), Lund
  • Maximilian Karlsson (8 år), Umeå
  • Allan Pålsson (10 år), Hudiksvall
  • Chloe Dusén, (11 år), Göteborg
  • Elias Ståhle, (12 år), Uppsala

De sex finalisterna till Änglamarkspriset 2018 var:

  • Hållbara Restauranger: Ett nätverk för restauranger och leverantörer som vill ge gäster möjlighet att hitta restauranger som arbetar aktivt med hållbarhet.
  • Paul Svensson: Tv-kock och författare med ett brinnande engagemang för hållbarhetsfrågor. Grundare av restaurang Retaste, som förädlar råvaror som annars skulle blivit svinn.
  • Nordisk Råvara: Hållbart jordbruk som arbetar genom att blanda traditionsbundna odlingssätt med nya sädesslag, med fokus på svenska smaker.
  • Wapnö: Gården som tar globalt ansvar för klimatet på hemmaplan och satsar på framtidens hållbara kantbruk och livsmedelsproduktion.
  • Nutrient: Foodtech-bolaget som utvecklar nya klimatsmarta matalternativ utan att kompromissa kvalitet och smak
  • Bee Urban: Bee Urban erbjuder levande miljötjänster i stadsmiljö i form av bikupor, trädgårdar för biologiskt mångfald, takjordbruk och utbildningspaket inom ekosystemtjänster och urban hållbarhet.

Om Änglamarkspriset

Änglamarkspriset instiftades 2002 av Hasse Alfredson och familjerna Taube och Danielsson som en hyllning till naturen och planetens fortsatta positiva utveckling. Bland tidigare vinnare återfinns Gårdsfisk, Solvatten och Peepoople.

Änglamarksprisets jury består av familjemedlemmar till Evert Taube, Hasse Alfredson, och Tage Danielsson tillsammans med Maria Billow Bergendahl, chef Kommunikation egna varumärken och Butiksformat Coop Sverige (juryordförande) Åsa Wickholm, chef för egna varumärken Coop Sverige samt Anneli Bylund, tf hållbarhetschef Coop Sverige. Gäst i årets jury är trendanalytiker och matexpert Ingela Stensson.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.
    Läs mer
  • Sju av tio kan tänka sig betala mer för svenskt kött

    Sju av tio kan tänka sig betala mer för svenskt kött

    Årets torra sommar har ställt till med stora problem för det svenska lantbruket. Det finns en tydlig medvetenhet om torkans konsekvenser och sju av tio av Coops medlemmar kan tänka sig betala mer för svenska jordbruksprodukter om prishöjningen går tillbaka till bönderna, visar en ny undersökning i Coops medlemspanel.
    Läs mer