Pressmeddelanden & Nyheter

Mars 2020

Stöd utifrån hjälper Bris att hålla öppet dygnet runt

Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Utifrån rådande läge tar Bris hjälp av en rad samarbetspartners för att kunna erbjuda stöd under dygnets alla timmar.Läs mer

Coop säljer tuggummi utan plast

Nu kan man köpa sockerfritt tuggummi helt utan plast på Coop. Produkten heter True Gum och finns i fyra goda smaker: ingefära & gurkmeja, mynta & matcha, hallon & vanilj och lakrits & eukalyptus. True Gum är dessutom hundra procent nedbrytbart. Coop är först ut av livsmedelskedjorna att lansera tuggummit i Sverige.Läs mer

Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

Coops onlinebutik har ett mycket stort tryck just nu. För att underlätta för seniorer, 70+, att handla i onlinebutiken adderar Coop leveranstider för den här gruppen. Specifika leveranstider för seniorer finns tillgängliga från tisdag 24 mars och målsättningen är att öka kapaciteten och den geografiska täckningen successivt.Läs mer

Nytt vegangodis från Änglamark

Nu lanseras ett nytt vegangodis från Coops ekologiska varumärke Änglamark. Godiset kommer i smakerna Fruktgodis, Fruktskum och Colaflaskor i påse om 100 gram och innehåller inga animaliska råvaror.Läs mer

Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

Den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer tar in första kullen entreprenörer till programmet. Initiativtagarna bakom programmet, Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech, har gått igenom nästan 100 ansökningar från startups som vill ta sin lösning eller tjänst till nästa nivå. 3O:e mars startar programmet för åtta utvalda bolag som alla har potential att göra livsmedelsbranschen mer hållbar.Läs mer

Coop säljer butiksfastigheter till Cibus Nordic Real Estate

Coop Butiker och Stormarknader säljer de fastigheter som förvärvades i samband med köpet av Nettos svenska verksamhet. Köparen är det nordiska fastighetsbolaget Cibus Nordic Real Estate som är specialiserat på fastigheter för dagligvarubranschen. Underliggande fastighetsvärde är cirka 1,9 miljarder kronor.Läs mer

Ny chef och organisation för Coop Online

Coop tar nästa steg för Coop Online och intensifierar samarbetet mellan den digitala och de fysiska butikerna. Det innebär att all central kompetens inom e-handeln samlas i affärsområdet försäljning med ett tydligt uppdrag att fokusera på det samlade kunderbjudandet och driva kundlojalitet, allt i syfte att öka försäljningen.Läs mer

Februari 2020

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke – för nionde gången

Coops ekologiska och miljömärkta varumärke Änglamark är Sveriges grönaste varumärke, enligt en färsk ranking från varumärkesbyrån Differ. Coop tar dessutom hem förstaplatsen inom både dagligvaruhandeln och banksektorn. Läs mer

Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop, lämnar sin roll som affärsområdesdirektör för Marknad, Kommunikation och Hållbarhet. Han kommer att fortsätta stötta Coop Sverige i en strategisk roll med fokus på tvärfunktionella och varumärkesdrivande frågor.Läs mer

Coop öppnar gårdsbutik på nätet

Nu kan man med ett enkelt klick köpa honungsburkar där bina surrat runt knuten, små partier rapsolja från en åker i närheten eller äppelmust från unika lokala äppelsorter. Med nya gårdsbutiken på coop.se kan man handla direkt från lokala producenter med fokus på genuint mathantverk. Allt levereras hem till kunden samtidigt som de genomför vardagsinköpen.Läs mer

Alla burägg utfasade från Coop

God djurvälfärd är en hjärtefråga inom Coop. 2014 beslutade Coop att bara sälja färska ägg från frigående höns, både under egna varumärken och från våra leverantörer. Nu är det slut med ägg från burhöns även som ingrediens i produkter som säljs under eget varumärke. Läs mer

Coop lanserar nya veganska alternativ till påsk

Fler och fler svenskar efterfrågar veganska alternativ på matbordet. Nu lanseras Coops inlagda wasabitofu och mangotofu. Sedan tidigare finns även smakerna senaps- och skärgårdstofu.Läs mer

Coop slopar plasten i brödpåsarna

Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. Istället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper. Med åtgärden kommer Coop att minska sin plastförbrukning med cirka 30 ton per år.Läs mer

Januari 2020

Efter Coops satsning – nu dubbleras antalet gårdar med naturbeteskött

Under 2019 dubblerades antalet certifierade gårdar med naturbeteskött. En stor förklaring till ökningen är att Coop sedan i april i fjol erbjuder naturbeteskött under eget varumärke i alla sina butiker. Nu i januari ökar Coop antalet inköpta djur med 40 procent.  Läs mer

Nu går över 3 miljoner medlemmar till val

Nu har ett av Sveriges största val inletts. Fram till och med den andra februari kan över 3 miljoner medlemmar inom Coop rösta fram sitt ägarombud.Läs mer