Coop vinner internationellt djurvälfärdspris

Coop vinner internationellt djurvälfärdspris

Coop I Sverige har tilldelats det välrenommerade internationella priset Good Sow Commendation för sitt arbete med svenskt griskött i Coops egna färska sortiment. Utöver priset har även Coops arbete med djurvälfärd och grisar lyfts och fått ett positivt omnämnande i en nyutgiven rapport från världens största djurskyddsorganisation World Animal Protection.

Vi är väldigt stolta över att vi tilldelats priset Good Sow Commendation. Vi har under flera år arbetet med djurvälfärd och vi jobbar väldigt nära våra leverantörer för att säkerställa att vi gör skillnad och påverkar till positiva vinster i alla led. Ett kvitto på detta är även att vi nämns i väldigt positiva ordalag när en av de största beskyddarna av djurvälfärd lyfter vårt arbete, säger Majsan Pense, kategorichef för kött på Coop.

Priset, Good Sow Commedation, delas varje år ut av organisationen Compassion in world farming till en aktör som levererar på ett antal välfärdskriterier för suggor. Det man tittar på är att man säkerställer att suggorna har en god miljö, speciellt när de har sina smågrisar och att de då har möjlighet att ta hand om dem på ett naturligt sätt.

I en färsk rapport lyfter även världens största djurskyddsorganisation World Animal Protection hur Coop i Sverige jobbar med djurvälfärd. I rapporten lyfter man goda exempel på djurvälfärd och hur det kan ge affärsnytta. Coops arbete med ett antal underleverantör i Nederländerna presenteras som ett större exempel i rapporten och hur det har lett till positiv affärsnytta för leverantörerna samtidigt som förhållandena för grisarna har blivit mycket bättre.

 

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer
  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer