Coops års- och hållbarhetsrapport: Nu fasar vi ut alla ägg från burhöns

Coops års- och hållbarhetsrapport: Nu fasar vi ut alla ägg från burhöns

Redan 2015 slutade Coop att sälja ägg från burhöns i alla sina butiker. Nu kommer även burägg som ingrediens i de egna varorna att fasas ut. Nästa år ska alla produkter under Coops egna varumärken vara fria från ägg från burhöns. Detta är en av händelserna som lyfts fram i Coops års- och hållbarhetsrapport för 2018, som nu finns tillgänglig att ladda ner.

När Coop summerar 2018 sker det på ett annat sätt än tidigare. Coop Sverige ABs verksamhet har renodlats till inköp & kategori, logistik, marknad, kommersiellt erbjudande och online. Samtidigt har bolaget också mandatet att driva en strategi för hela Coop vilket inkluderar butiksverksamheten i konsumentföreningar och Coop Butiker & Stormarknader. Därmed blir strategin och hela Coops utveckling fokus för års- och hållbarhetsrapporten.

Förutom beslutet att fasa ut alla ägg från burägg fanns det många höjdpunkter från 2018, vilket lyfts fram i rapporten:

  • Ny strategi för Coop och en ny samverkansmodell mellan varuförsörjningsbolaget och butiksdriften
  • Försäljningen ökade till 38,8 miljarder kronor
  • Alla Coops egna fiskdiskar har certifierats enligt krav från MSC och ASC
  • Coops försäljning av vegetariska proteiner och måltidslösningar ökade med 20 procent
  • Coops ekologiska varumärke Änglamark relanserades och många nya produkter planeras de kommande åren
  • Coop har via insatser, bland annat insamlingar och pantmaskinernas Biståndsknapp, samlat in cirka 25 miljoner

Rapporten kan laddas ner här:
https://pressrum.coop.se/wp-content/uploads/2019/03/coop-ar-2018-web.pdf

Vill du ha mer information, kontakta:
Coops presstjänst: 010 743 13 13

  • Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

    Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

    Halvering av utsläppen av växthusgaser från Coops egen verksamhet och 25 procents minskning av klimatpåverkan från maten som Coop säljer till år 2026. Det är två av Coops nya klimatmål. Coop höjer nu ambitionen för sitt arbete för minskad klimatpåverkan med fyra övergripande klimatmål. Målen har godkänts av Science Based Targets och validerade att vara i linje med vad Coop behöver göra för att bidra till att jordens uppvärmning begränsas till max 1,5 grader. 
    Läs mer
  • Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

    Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

    Coops hållbarhetsdeklaration har idag utsetts till Årets hållbara projekt av CIO Awards, IT-Sveriges årliga gala. Hållbarhetsdeklarationen lanserades av Coop tidigare i år för att hjälpa kunder och medlemmar att handla mer hållbart, och för att styra Coops sortiment av livsmedel mot ett lägre hållbarhetsavtryck. 
    Läs mer