Coop är på jakt efter Sveriges grönaste inspiratör – I år blir det ett extra barn- och ungdomsvänligt Änglamarkspris

Till årets Änglamarkspris letar Coop efter någon som har koll på planeten och som dessutom ser till att barn och ungdomar fattar det här med hållbar utveckling. Coops miljöpris vill premiera den goda kraften som gör att alla, framförallt unga, känner sig motiverade att verkligen bry sig och gilla jorden.

Coop har sedan många år delat ut Änglamarkspriset och har som mål att det ska bli svenska folkets stora miljöpris. Ett pris där alla kan vara med och påverka. Årets tema vänder sig till personer eller organisationer som gjort insatser för att inspirera barn och ungdomar att lära sig mer om hållbarhet. En eldsjäl, eller flera, som motiverat och delat med sig av kunskap om hållbar mat, kultur, utbildning, miljö eller odling.

        Vi har delat ut Änglamarkspriset sedan 2002 och det gör vi för att uppmuntra alla hållbara initiativ som finns där ute. Ett pris för alla som bryr sig. Vi vet också att miljöfrågor och hållbarhet engagerar våra medlemmar och kunder – kopplingen mellan mat, hälsa och hållbarhet är så stark och naturlig hos oss alla, säger Louise König hållbarhetschef på Coop.

Om du känner till någon eller några som förtjänar att lyftas fram för sitt arbete inom ämnet så kan du nominera dem till priset. I mitten av juni presenteras årets finalister, utsedda av en jury. Och fram till den 25 augusti går det att rösta på finalisterna. Svenska folket avgör med andra ord vem som tar hem priset. Senast den 5 maj ska nomineringarna vara inne via www.coop.se/anglamarkspriset

Änglamark förekom första gången i Hasse och Tages film Äppelkriget. Idag bärs namnet av varor som odlats ekologiskt och producerats med miljöanpassade metoder.

Den 30 augusti utses vinnaren av Änglamarkspriset 2015 på Skansens Solidenscen i Stockholm. Vinnaren får 100 000 kronor. Förra årets vinnare var Jord på Trynet som består av 24 ekologiska bondgårdar – nästan alla KRAV-ekologiska grisuppfödare i Sverige.

För ytterligare information:

För journalister – Coops pressjour, 010-743 13 13

  • Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.
    Läs mer
  • Coops nya vegoprodukter gör succé

    Coops nya vegoprodukter gör succé

    Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. 
    Läs mer