Coop är på jakt efter Sveriges grönaste inspiratör – I år blir det ett extra barn- och ungdomsvänligt Änglamarkspris

Till årets Änglamarkspris letar Coop efter någon som har koll på planeten och som dessutom ser till att barn och ungdomar fattar det här med hållbar utveckling. Coops miljöpris vill premiera den goda kraften som gör att alla, framförallt unga, känner sig motiverade att verkligen bry sig och gilla jorden.

Coop har sedan många år delat ut Änglamarkspriset och har som mål att det ska bli svenska folkets stora miljöpris. Ett pris där alla kan vara med och påverka. Årets tema vänder sig till personer eller organisationer som gjort insatser för att inspirera barn och ungdomar att lära sig mer om hållbarhet. En eldsjäl, eller flera, som motiverat och delat med sig av kunskap om hållbar mat, kultur, utbildning, miljö eller odling.

        Vi har delat ut Änglamarkspriset sedan 2002 och det gör vi för att uppmuntra alla hållbara initiativ som finns där ute. Ett pris för alla som bryr sig. Vi vet också att miljöfrågor och hållbarhet engagerar våra medlemmar och kunder – kopplingen mellan mat, hälsa och hållbarhet är så stark och naturlig hos oss alla, säger Louise König hållbarhetschef på Coop.

Om du känner till någon eller några som förtjänar att lyftas fram för sitt arbete inom ämnet så kan du nominera dem till priset. I mitten av juni presenteras årets finalister, utsedda av en jury. Och fram till den 25 augusti går det att rösta på finalisterna. Svenska folket avgör med andra ord vem som tar hem priset. Senast den 5 maj ska nomineringarna vara inne via www.coop.se/anglamarkspriset

Änglamark förekom första gången i Hasse och Tages film Äppelkriget. Idag bärs namnet av varor som odlats ekologiskt och producerats med miljöanpassade metoder.

Den 30 augusti utses vinnaren av Änglamarkspriset 2015 på Skansens Solidenscen i Stockholm. Vinnaren får 100 000 kronor. Förra årets vinnare var Jord på Trynet som består av 24 ekologiska bondgårdar – nästan alla KRAV-ekologiska grisuppfödare i Sverige.

För ytterligare information:

För journalister – Coops pressjour, 010-743 13 13

  • Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

    Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

    Halvering av utsläppen av växthusgaser från Coops egen verksamhet och 25 procents minskning av klimatpåverkan från maten som Coop säljer till år 2026. Det är två av Coops nya klimatmål. Coop höjer nu ambitionen för sitt arbete för minskad klimatpåverkan med fyra övergripande klimatmål. Målen har godkänts av Science Based Targets och validerade att vara i linje med vad Coop behöver göra för att bidra till att jordens uppvärmning begränsas till max 1,5 grader. 
    Läs mer
  • Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

    Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

    Coops hållbarhetsdeklaration har idag utsetts till Årets hållbara projekt av CIO Awards, IT-Sveriges årliga gala. Hållbarhetsdeklarationen lanserades av Coop tidigare i år för att hjälpa kunder och medlemmar att handla mer hållbart, och för att styra Coops sortiment av livsmedel mot ett lägre hållbarhetsavtryck. 
    Läs mer