Coop inleder arbetet för MSC-certifiering av alla fiskdiskar

Coop inleder arbetet för MSC-certifiering av alla fiskdiskar

Nu börjar Coop arbetet för att MSC-certifiera samtliga Coops färska fiskdiskar, i linje med Coops fiskstrategi. I och med detta blir Coop Sveriges första matkedja som MSC-certifierar alla sina fiskdiskar i Sverige.

– När våra kunder handlar fisk på Coop ska de känna sig trygga med att fisken är schysst. Certifieringen av alla våra fiskdiskar gör att detta blir än tydligare. Certifieringen garanterar spårbarhet, uppföljning, och bidrar med en tydlig kommunikation till kund så att alla kan göra ett medvetet val, säger Anneli Bylund, hållbarhetsexpert på Coop.

Coop var först ut med MSC-certifiering av fiskdisken på Coop Konsum på Avenyn i Göteborg 2012. Nu fortsätter Coop att sätta sin fiskstrategi i handling och MSC-certifierar alla 120 Coop-butiker som har en färsk fiskdisk. Arbetet beräknas pågå under våren. För Coops kunder innebär certifieringen av fiskdiskar att butiken skiljer på certifierad och icke-certifierad fisk och att den certifierade fisken är fullt spårbar. Detta kontrolleras av en oberoende tredje part, årlig rapportering och stickprover.

För Coop är miljöansvar en ledstjärna och i detta ingår givetvis att arbeta för ett levande hav. Redan idag säljer Coop endast hållbar fisk utifrån en fisklista, som tagits fram tillsammans med experter. Det säkerställer att kunder kan känna sig trygga med att de kan köpa schysta fiskar i alla Coops butiker.

MSC Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell oberoende organisation vars målsättning är att bidra till att skapa sundare hav genom att belöna hållbara fisken och påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur. MSC är en global hållbarhetsmärkning för fisk- och skaldjursprodukter.

För mer information, kontakta
Coops pressjour 010-743 13 13

 

  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer
  • Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.
    Läs mer