Coop först med att leverera mat med Volvos nya el-lastbil

Coop först med att leverera mat med Volvos nya el-lastbil

Coop blir den första livsmedelskedjan att börja köra ut färskvaror med Volvos nya el-lastbil. Under hösten börjar leveranserna till 13 butiker i Göteborg.

Den nya lastbilen, Volvo FL Electric, visas i samband med att Volvo Ocean Race anländer till Göteborg nu i veckan. Den tio meter långa lastbilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter och rymmer 18 pallar. Eftersom den drivs helt på el blir utsläppen noll, bullernivån betydligt lägre och både arbets- och stadsmiljön förbättras.

– Samarbetet med Volvo betyder mycket för Coop. Jag ser det som startskottet för att elektrifiera delar av våra transporter på väg, vilket på sikt kommer att bli en viktig del för att minska Coops miljöpåverkan, säger Örjan Grandin vice vd Coop Sverige AB och affärsområdesdirektör Supply Chain och Logistik.

Coop är sedan flera år tillbaka en partner i samverkansprojektet DenCity där näringsliv, akademi och samhälle samverkar nationellt för att utveckla innovativa lösningar för hållbar person- och godsmobilitet i täta stadsdelar. Det är inom ramen för detta projekt som matleveranserna kommer att ske. Partner i DenCity är även DB Schenker som med åkeriet TGM kommer att ansvara för logistik och leveranser med den nya lastbilen till Coops butiker.

Coop har en lång historia av att minska miljöpåverkan från godstransporterna. Sedan 2009 körs Coops eget tåg mellan Sydsverige och Mälardalen, vilket årligen ersätter 12 000 lastbilstransporter. Lastbilstransporterna körs idag nästan uteslutande på HVO100, vilket är ett fossilfritt dieseldrivmedel som reducerar koldioxidutsläppet med cirka 92 procent jämfört med fossil diesel.

I december kommer Volvos eldrivna lastbilar att börja leverera varor till 13 Coop-butiker i Göteborg.

För mer information, kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer
  • Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.
    Läs mer