Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

Som ett led i Coops digitaliseringsresa etablerar Coop en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.

Coop har tidigare kommunicerat en planerad omorganisation för att stödja företagets digitaliseringsresa, där en ny enhet – Digital – skapas för att samla Coops digitala kompetens.

Coop etablerar också en extern innovationsplattform för att stärka sin förmåga att stötta och utveckla hållbara innovationer. Utöver ett innovationsteam kommer plattformen på sikt bestå av flertalet strategiska partners och entreprenörer som tillsammans tar fram och testar nya innovationer. Coop ska stötta entreprenörer i olika skeden med mentorskap, kapital, delning av data likväl som med tillgång till Coops kanaler.

Den första strategiska partnern till denna plattform är Norrsken Foundation, ett av de mest välrenommerade ekosystemen för start-ups i Europa, med tydligt fokus på tech och hållbarhet. Tillsammans ska Coop och Norrsken bland annat skapa ett skräddarsytt pilotprogram för entreprenörer inom food tech och detaljhandel, med hållbarhet som ledstjärna.

– Coop är väldigt glada över att knyta Norrsken till oss som första partner till vår innovationsplattform. Tillsammans med Norrsken ska vi hjälpa entreprenörer att förverkliga sina affärsidéer och bygga sina företag samtidigt som innovationerna kommer våra medlemmar och kunder till godo, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB.

– Vi är oerhört stolta över vårt partnerskap med Coop. Mat är otroligt spännande just nu och ett område där konsumenterna själva kan ta tydlig ställning i vardagen genom att göra hållbara val. Från Norrskens sida ser vi hur det kokar inom hela food tech-segmentet, med spännande startups inom allt från produktion via distribution till återvinning, säger Funda Sezgi, Chief Operating Officer på Norrsken.

Som ett första steg i samarbetet med Norrsken går Coop in som sponsor till Norrskens Impact Week, där Coop lyfter fram ett antal matinnovatörer och entreprenörer samt säkrar att deltagarna får hälsosam hållbar mat i samband med evenemanget.

På bilden: Sorosh Tavakoli, grundare och vd, Noquo Foods; Jessica Wolf senior strategisk affärsutvecklare på Coop; Magnus Johansson, vd Coop; Måns Ullerstam, grundare och vd, Kale United och Funda Sezgi, Chief Operating Officer på Norrsken. Foto: Hans Alm

För mer information, kontakta:

Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer
  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer