En av fem vill ha ett grönare julbord

En av fem vill ha ett grönare julbord

Även om det blir en snörik jul kommer de svenska julborden bli grönare i år. En av fem säger att de kommer äta mer vegetariskt i år jämfört med förra året. I Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, syns en tydlig vegetarisk jultrend över hela landet och i alla åldrar.

Svenska julbord består traditionellt av relativt mycket kött. På julen äter svenska folket sig mätta på julskinka, revbensspjäll och köttbullar. Men julen blir alltmer grön och de vegetariska alternativen blir alltmer populära.

Coop har i Matometern, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, frågat 1000 personer om de tror att de kommer äta mer vegetariskt eller mindre vegetariskt under julen i år.

Trenden går tydligt mot mer grönt och Matometern visar att 20 procent kommer att äta mer vegetariskt i jul. 60 procent säger att de kommer att äta ungefär samma mängd vegetariskt som förra julen. Bara tre procent tror att det kommer att äta mindre vegetariskt.

Den ökade gröna trenden sprider sig i hela landet och i alla åldrar. I mellersta Norrland säger hela 31 procent att de tror att de kommer att äta lite mer vegetariskt i jul. I gruppen 16-25 åringar tror 8 procent att de kommer att äta mycket mer vegetariskt.

– Den vegetariska trenden är stark och nu på julbordet kommer vi till exempel att se glaserad blomkål istället för revben och aubergine istället för sill i inläggningarna. På julbordet kan du testa nytt och tillföra härliga färger och lite roligare konsistenser med hjälp av grönsaker, säger Sara Begner matinspiratör och chef för Coops provkök.

Coops Matometer är Sveriges största matundersökning om vad vi äter varje dag. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop och uppdateras veckovis med data från 6 000 nya måltider.

För mer information, kontakta
Coops pressjour, 010-743 13 13

Taggar

  • Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.
    Läs mer
  • Coops nya vegoprodukter gör succé

    Coops nya vegoprodukter gör succé

    Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. 
    Läs mer