En av fem vill ha ett grönare julbord

En av fem vill ha ett grönare julbord

Även om det blir en snörik jul kommer de svenska julborden bli grönare i år. En av fem säger att de kommer äta mer vegetariskt i år jämfört med förra året. I Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, syns en tydlig vegetarisk jultrend över hela landet och i alla åldrar.

Svenska julbord består traditionellt av relativt mycket kött. På julen äter svenska folket sig mätta på julskinka, revbensspjäll och köttbullar. Men julen blir alltmer grön och de vegetariska alternativen blir alltmer populära.

Coop har i Matometern, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, frågat 1000 personer om de tror att de kommer äta mer vegetariskt eller mindre vegetariskt under julen i år.

Trenden går tydligt mot mer grönt och Matometern visar att 20 procent kommer att äta mer vegetariskt i jul. 60 procent säger att de kommer att äta ungefär samma mängd vegetariskt som förra julen. Bara tre procent tror att det kommer att äta mindre vegetariskt.

Den ökade gröna trenden sprider sig i hela landet och i alla åldrar. I mellersta Norrland säger hela 31 procent att de tror att de kommer att äta lite mer vegetariskt i jul. I gruppen 16-25 åringar tror 8 procent att de kommer att äta mycket mer vegetariskt.

– Den vegetariska trenden är stark och nu på julbordet kommer vi till exempel att se glaserad blomkål istället för revben och aubergine istället för sill i inläggningarna. På julbordet kan du testa nytt och tillföra härliga färger och lite roligare konsistenser med hjälp av grönsaker, säger Sara Begner matinspiratör och chef för Coops provkök.

Coops Matometer är Sveriges största matundersökning om vad vi äter varje dag. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop och uppdateras veckovis med data från 6 000 nya måltider.

För mer information, kontakta
Coops pressjour, 010-743 13 13

Taggar

  • Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet

    Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.
    Läs mer
  • Sveriges hållbaraste varumärke satsar grönt i Almedalen

    Sveriges hållbaraste varumärke satsar grönt i Almedalen

    Den vegetariska trenden är stark i Sverige. Men fortfarande når de flesta konsumenter inte upp till de rekommenderade 500 grammen frukt & grönt om dagen. Stjärnkocken Paul Svensson och...
    Läs mer