En av fem vill ha ett grönare julbord

En av fem vill ha ett grönare julbord

Även om det blir en snörik jul kommer de svenska julborden bli grönare i år. En av fem säger att de kommer äta mer vegetariskt i år jämfört med förra året. I Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, syns en tydlig vegetarisk jultrend över hela landet och i alla åldrar.

Svenska julbord består traditionellt av relativt mycket kött. På julen äter svenska folket sig mätta på julskinka, revbensspjäll och köttbullar. Men julen blir alltmer grön och de vegetariska alternativen blir alltmer populära.

Coop har i Matometern, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, frågat 1000 personer om de tror att de kommer äta mer vegetariskt eller mindre vegetariskt under julen i år.

Trenden går tydligt mot mer grönt och Matometern visar att 20 procent kommer att äta mer vegetariskt i jul. 60 procent säger att de kommer att äta ungefär samma mängd vegetariskt som förra julen. Bara tre procent tror att det kommer att äta mindre vegetariskt.

Den ökade gröna trenden sprider sig i hela landet och i alla åldrar. I mellersta Norrland säger hela 31 procent att de tror att de kommer att äta lite mer vegetariskt i jul. I gruppen 16-25 åringar tror 8 procent att de kommer att äta mycket mer vegetariskt.

– Den vegetariska trenden är stark och nu på julbordet kommer vi till exempel att se glaserad blomkål istället för revben och aubergine istället för sill i inläggningarna. På julbordet kan du testa nytt och tillföra härliga färger och lite roligare konsistenser med hjälp av grönsaker, säger Sara Begner matinspiratör och chef för Coops provkök.

Coops Matometer är Sveriges största matundersökning om vad vi äter varje dag. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop och uppdateras veckovis med data från 6 000 nya måltider.

För mer information, kontakta
Coops pressjour, 010-743 13 13

Taggar

  • Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.
    Läs mer
  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer