Coop lanserar Svanenmärkt hudvård

Coop lanserar Svanenmärkt hudvård

Coop fortsätter sin satsning på hållbara badrum. Nu lanserar Coops egna varumärke Änglamark en ny serie med Svanenmärkta hudvårdsprodukter som passar både barn och vuxna.

I svenska badrum står mängder av hygienprodukter. Exempelvis använder svenskarna i genomsnitt cirka nio liter tvål och duschcrème per år, enligt statistik från Naturskyddsföreningen. I hudvårdsprodukter som saknar miljömärkning kan det finnas kemikalier som är skadliga för miljön, hormonstörande ämnen eller allergiframkallande ämnen. Nu lanseras Änglamark Dermacare: en kollektion med sex stycken Svanenmärkta hudvårdsprodukter för daglig användning som återfuktar, mjukgör och hjälper hudens egna barriärfunktioner. Produkterna kan användas av vuxna och barn till bland annat skadad och torr hud eller solskador.

– I arbetet för att minska skadliga kemikalier i vår vardag är hudvårdsprodukter jätteviktiga. Svenska konsumenter är medvetna och ställer tuffa hållbarhetskrav på produkterna de köper. Det känns som ett steg i rätt riktning att kunna erbjuda fler miljömärkta alternativ på hudvårdsfronten, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Det hållbara badrumssortimentet innehåller nu en rad olika produkter från tandkräm och schampo till ansiktsvatten och tamponger. Inför sommaren 2017 lanserade Änglamark även en ny linje med solskyddsprodukter. I det hållbara utbudet ingår produkter som har certifierats av en tredjepart som exempelvis Bra miljöval, Svanen och Ecolabel.

Änglamark Dermacare består av:

Hudkräm 26 %
Lämplig för daglig vård av torr hud på händer och kropp. Krämen förhindrar torr hud och innehåller sheasmör, som har en återfuktande effekt.

Intensiv kräm 40 %
En närande och återfuktande kräm som hjälper till att återställa hudens barriärfunktion. Krämen har ett högt innehåll av närande oljor som gör huden mjuk och smidig utan att kännas fet. Lämplig för känslig hud.

Fet kräm 70 %
En vattenbaserad kräm med hög fetthalt för mycket torr och känslig hud. En hög halt av oljor gör huden mjuk och smidig, men ökar också hudens fuktinnehåll. Krämen minskar även avdunstning från huden och bidrar på så sätt till att återuppbygga barriärfunktionen.

Repair creme 63 %
En specialkräm för mycket torr och sprucken hud. Krämen har en lätt konsistens, fungerar återfuktande och håller huden smidig. Krämen har en hög halt av vegetabiliska oljor och glycerin, som är extra vårdande.

Exavena emollient cream
Lämplig för den dagliga vården av mycket torr, röd och känslig hud. Den absorberas lätt, gör huden mjuk och stärker hudens barriärfunktion. Krämen innehåller speciellt utvalda ingredienser som havreskott (har en lugnande effekt på huden), provitamin B5, jojoba och nattljusolja (som har vårdande egenskaper).

Panthenol balm
Ger ett skyddande lager på huden som stärker hudens barriärfunktion och bidrar till återuppbyggnaden. Innehåller både provitamin B5 (panthenol) som främjar läkning och sheasmör som är mjukgörande.

För mer information:
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

    Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

    Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.
    Läs mer
  • Coop är Sveriges grönaste varumärke

    Coop är Sveriges grönaste varumärke

    I Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke är Coop den stora vinnaren. När respondenterna får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop den hedrande förstaplatsen.Coops varumärke Änglamark är det som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste. 
    Läs mer