Änglamarks färska örter minskar fotavtrycket på miljön

Änglamarks färska örter minskar fotavtrycket på miljön

Coop tar bort cirka 180 ton plast per år genom att byta ut förpackningarna på Änglamarks krukodlade örter. Tillsammans med odlaren Spisa har Coop tagit fram en ny plastbantad lösning för färska örter. Det innebär att plasten är helt förnybar i både odling och slutprodukt. Förpackningen ska sorteras som pappersförpackning.

Till dessa örter har 99 procent mindre plast använts jämfört med färska örter i plastkruka. Örterna odlas utan kruka, i torvjord som hålls samman av ett växtbaserat omtag. De färska örterna packas sedan i en förpackning som är gjord av papper med en tunn skyddsbarriär av plast med förnybart ursprung.

Vi på Coop jobbar väldigt nära våra producenter och leverantörer för att välja ut de produkter som tar bäst hänsyn till hållbarhet i alla led men som också innebär matglädje för våra kunder, säger Nichlas Olofsson, chef Inköp & kategori på Coop.

Det är tre olika delar av förpackningen som byts ut. Plastkrukorna ersätts med en växtfiberbaserad lösning, plastbrättet som örterna distribueras i ersätts med ett likadant i papp och plastpåsen som örten säljs i är gjord av papper med en tunn skyddsbarriär av plast med förnybart ursprung.

Änglamark finns bara på Coop och de färska örterna lanseras vecka 19.

För mer information:
Coops presstjänst på 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer