Änglamarks färska örter minskar fotavtrycket på miljön

Änglamarks färska örter minskar fotavtrycket på miljön

Coop tar bort cirka 180 ton plast per år genom att byta ut förpackningarna på Änglamarks krukodlade örter. Tillsammans med odlaren Spisa har Coop tagit fram en ny plastbantad lösning för färska örter. Det innebär att plasten är helt förnybar i både odling och slutprodukt. Förpackningen ska sorteras som pappersförpackning.

Till dessa örter har 99 procent mindre plast använts jämfört med färska örter i plastkruka. Örterna odlas utan kruka, i torvjord som hålls samman av ett växtbaserat omtag. De färska örterna packas sedan i en förpackning som är gjord av papper med en tunn skyddsbarriär av plast med förnybart ursprung.

Vi på Coop jobbar väldigt nära våra producenter och leverantörer för att välja ut de produkter som tar bäst hänsyn till hållbarhet i alla led men som också innebär matglädje för våra kunder, säger Nichlas Olofsson, chef Inköp & kategori på Coop.

Det är tre olika delar av förpackningen som byts ut. Plastkrukorna ersätts med en växtfiberbaserad lösning, plastbrättet som örterna distribueras i ersätts med ett likadant i papp och plastpåsen som örten säljs i är gjord av papper med en tunn skyddsbarriär av plast med förnybart ursprung.

Änglamark finns bara på Coop och de färska örterna lanseras vecka 19.

För mer information:
Coops presstjänst på 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop blir den första dagligvarukedjan i Sverige att starta ett samarbete med återvinningsappen Bower. Tack vare det nya samarbetet kan medlemmar och kunder som köper Coops egna varor under varumärkena Änglamark, Xtra och Coop panta dem och tjäna dubbla Bower-poäng. Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta tusentals förpackningar på sin närmaste återvinningsstation med mobilen och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön.
    Läs mer
  • Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

    Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

    Mer än var tredje svensk låter ofta eller alltid hållbarhetsaspekter avgöra vilka matvaror de köper. Flest rankar klimatet som viktigast men även frågor som djurhälsa och bekämpningsmedel är viktiga för många konsumenter, enligt en ny undersökning. Samtidigt säger nästan hälften av svenskarna att det är svårt att förstå om maten de köper är hållbart producerad.  
    Läs mer