Coop utökar sortimentet av ekologiskt svenskt kött

Coop utökar sortimentet av ekologiskt svenskt kött

Coop arbetar kontinuerligt för att öka den ekologiska andelen av kött. Nu utökar Coop sitt sortiment genom ett samarbete med Scan och kontrakterar ett antal svenska ekoproducenter. Med detta samarbete ökar Coop andelen svenskt ekologiskt fläskkött. Coops kunder kommer att hitta produkterna i köttdisken under varumärket Coop Eko.

Sedan slutet av 1980-talet har Coop salufört kött som produceras av KRAV-grisar under vårt varumärke Coop Änglamark. Nu utökar Coop sitt ekologiska sortiment genom ett samarbete med Scan. Ett antal svenska EU-ekoproducenter förser därmed Coop med kotlett, karré och fläskfilé, som kommer att finnas i köttdisken under varumärket Coop Eko.

Coop har idag det bredaste sortimentet och största andelen på marknaden inom ekologiskt kött. Utmaningarna att öka utbudet finns i första hand inom griskött där ekologiska grisar är mindre än 2 procent av den totala volymen av svenska grisar. För att få ökad tillgång krävs flera åtgärder. Det här avtalet är en sådan åtgärd. Coop sponsrar också projektet Bliekobonde.nu, som är en kampanj för att få fler svenska uppfödare och odlare att ställa om till ekologiskt eller KRAV.

För mer information:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

    Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

    Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.
    Läs mer
  • Coop är Sveriges grönaste varumärke

    Coop är Sveriges grönaste varumärke

    I Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke är Coop den stora vinnaren. När respondenterna får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop den hedrande förstaplatsen.Coops varumärke Änglamark är det som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste. 
    Läs mer