Coop utökar sortimentet av ekologiskt svenskt kött

Coop utökar sortimentet av ekologiskt svenskt kött

Coop arbetar kontinuerligt för att öka den ekologiska andelen av kött. Nu utökar Coop sitt sortiment genom ett samarbete med Scan och kontrakterar ett antal svenska ekoproducenter. Med detta samarbete ökar Coop andelen svenskt ekologiskt fläskkött. Coops kunder kommer att hitta produkterna i köttdisken under varumärket Coop Eko.

Sedan slutet av 1980-talet har Coop salufört kött som produceras av KRAV-grisar under vårt varumärke Coop Änglamark. Nu utökar Coop sitt ekologiska sortiment genom ett samarbete med Scan. Ett antal svenska EU-ekoproducenter förser därmed Coop med kotlett, karré och fläskfilé, som kommer att finnas i köttdisken under varumärket Coop Eko.

Coop har idag det bredaste sortimentet och största andelen på marknaden inom ekologiskt kött. Utmaningarna att öka utbudet finns i första hand inom griskött där ekologiska grisar är mindre än 2 procent av den totala volymen av svenska grisar. För att få ökad tillgång krävs flera åtgärder. Det här avtalet är en sådan åtgärd. Coop sponsrar också projektet Bliekobonde.nu, som är en kampanj för att få fler svenska uppfödare och odlare att ställa om till ekologiskt eller KRAV.

För mer information:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer
  • Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.
    Läs mer