Änglamarks nya vardagsfavoriter är lika goda på tallriken som för planeten

Änglamarks nya vardagsfavoriter är lika goda på tallriken som för planeten

Tidigare brukade stora delar av värphöns gå till förbränning eller malas ner till djurfoder när de har värpt klart ägg. Nu tar Coop tillsammans med Scandinavian Organics istället vara på köttet från KRAV-värphönor och börjar sälja ekologiska böniga hönsbiffar och ärtiga hönsbullar.

– Det här visar i praktiken vad vi på Coop menar med den nya vardagsmaten. Det är vardagsmat med lite mindre rött kött, som hela familjen gillar. Och dessutom är de gjorda på ett kött som tidigare bara kasserades, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop.

Nu finns två nya Änglamarkprodukter i Coopbutiker som görs på köttet från höns som tidigare i sina liv har värpt ägg. Värphöns brukar i vanliga fall bara värpa ägg och när de inte längre gör det kasseras hönsen. I ett samarbete med företaget Scandinavian Organics har Coop nu tagit fram ärtiga hönsbullar och böniga hönsbiffar.

I en undersökning i Coops medlemspanel svarar svenska barnfamiljer att 4 av 10 vill äta mindre kött. Ett svar på det önskemålet är att blanda ut kött med grönsaker eller baljväxter. I de här nya Änglamarkprodukterna blandas hönsfärs med bruna bönor och gula ärtor från svenska gårdar. Produkterna är ekologiska, KRAV-märkta och med Från Sverige-märkning.

– Vi på Scandinavian Organics är stolta och glada att bli valda som leverantör till Änglamark, och att bidra till Coops strävan att förse Sverige med god, ekologisk, nyttig och prisvärd vardagsmat, säger Nils Wetterlind, grundare och VD på Scandinavian Organics.

Scandinavian Organics vann White Guides pris Årets smaksättare i år. Företaget var också en av fyra nominerade till årets Änglamarkspris, som Coop delat ut i 15 år. Änglamarkspriset ska uppmuntra till goda initiativ inom miljö och hållbarhet. Årets tema var hållbar mat.

Änglamark Böniga hönsbiffar, 300g

Änglamark Ärtiga Hönsbullar, 350g

Ca pris: 28,95 kr

För ytterligare information, kontakta:

Nils Wetterlind, grundare och VD Scandinavian Organics,072-223 68 88

Coops pressjour, 010-743 13 13

  • Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop har beslutat att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir en variant som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton/år.
    Läs mer
  • Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Som ett led i Coops digitaliseringsresa etablerar Coop en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.
    Läs mer