Änglamarks nya vardagsfavoriter är lika goda på tallriken som för planeten

Änglamarks nya vardagsfavoriter är lika goda på tallriken som för planeten

Tidigare brukade stora delar av värphöns gå till förbränning eller malas ner till djurfoder när de har värpt klart ägg. Nu tar Coop tillsammans med Scandinavian Organics istället vara på köttet från KRAV-värphönor och börjar sälja ekologiska böniga hönsbiffar och ärtiga hönsbullar.

– Det här visar i praktiken vad vi på Coop menar med den nya vardagsmaten. Det är vardagsmat med lite mindre rött kött, som hela familjen gillar. Och dessutom är de gjorda på ett kött som tidigare bara kasserades, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop.

Nu finns två nya Änglamarkprodukter i Coopbutiker som görs på köttet från höns som tidigare i sina liv har värpt ägg. Värphöns brukar i vanliga fall bara värpa ägg och när de inte längre gör det kasseras hönsen. I ett samarbete med företaget Scandinavian Organics har Coop nu tagit fram ärtiga hönsbullar och böniga hönsbiffar.

I en undersökning i Coops medlemspanel svarar svenska barnfamiljer att 4 av 10 vill äta mindre kött. Ett svar på det önskemålet är att blanda ut kött med grönsaker eller baljväxter. I de här nya Änglamarkprodukterna blandas hönsfärs med bruna bönor och gula ärtor från svenska gårdar. Produkterna är ekologiska, KRAV-märkta och med Från Sverige-märkning.

– Vi på Scandinavian Organics är stolta och glada att bli valda som leverantör till Änglamark, och att bidra till Coops strävan att förse Sverige med god, ekologisk, nyttig och prisvärd vardagsmat, säger Nils Wetterlind, grundare och VD på Scandinavian Organics.

Scandinavian Organics vann White Guides pris Årets smaksättare i år. Företaget var också en av fyra nominerade till årets Änglamarkspris, som Coop delat ut i 15 år. Änglamarkspriset ska uppmuntra till goda initiativ inom miljö och hållbarhet. Årets tema var hållbar mat.

Änglamark Böniga hönsbiffar, 300g

Änglamark Ärtiga Hönsbullar, 350g

Ca pris: 28,95 kr

För ytterligare information, kontakta:

Nils Wetterlind, grundare och VD Scandinavian Organics,072-223 68 88

Coops pressjour, 010-743 13 13

  • Paul Svensson vill göra Coops matsvinn till ny mat

    Paul Svensson vill göra Coops matsvinn till ny mat

    Varje dag får en butik varor över som inte går att sälja. Det kan vara ett datum som passerats, en frukt som tappats i golvet eller en förpackning som gått sönder. Oftast går den här maten att äta och Coop har därför gett företaget Retired Hen uppdraget att undersöka om det skapa nya livsmedel av matsvinn.
    Läs mer
  • Stora Coop Visby prisas som Årets hållbara matbutik

    Stora Coop Visby prisas som Årets hållbara matbutik

    Stora Coop Visby, Coop Leksand och Coop Kristinedal fick alla ta emot pris  när hållbarhetspriset White Guide Green delades ut för andra gången. White Guide Green är det första initia...
    Läs mer