Änglamarks nya vardagsfavoriter är lika goda på tallriken som för planeten

Änglamarks nya vardagsfavoriter är lika goda på tallriken som för planeten

Tidigare brukade stora delar av värphöns gå till förbränning eller malas ner till djurfoder när de har värpt klart ägg. Nu tar Coop tillsammans med Scandinavian Organics istället vara på köttet från KRAV-värphönor och börjar sälja ekologiska böniga hönsbiffar och ärtiga hönsbullar.

– Det här visar i praktiken vad vi på Coop menar med den nya vardagsmaten. Det är vardagsmat med lite mindre rött kött, som hela familjen gillar. Och dessutom är de gjorda på ett kött som tidigare bara kasserades, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop.

Nu finns två nya Änglamarkprodukter i Coopbutiker som görs på köttet från höns som tidigare i sina liv har värpt ägg. Värphöns brukar i vanliga fall bara värpa ägg och när de inte längre gör det kasseras hönsen. I ett samarbete med företaget Scandinavian Organics har Coop nu tagit fram ärtiga hönsbullar och böniga hönsbiffar.

I en undersökning i Coops medlemspanel svarar svenska barnfamiljer att 4 av 10 vill äta mindre kött. Ett svar på det önskemålet är att blanda ut kött med grönsaker eller baljväxter. I de här nya Änglamarkprodukterna blandas hönsfärs med bruna bönor och gula ärtor från svenska gårdar. Produkterna är ekologiska, KRAV-märkta och med Från Sverige-märkning.

– Vi på Scandinavian Organics är stolta och glada att bli valda som leverantör till Änglamark, och att bidra till Coops strävan att förse Sverige med god, ekologisk, nyttig och prisvärd vardagsmat, säger Nils Wetterlind, grundare och VD på Scandinavian Organics.

Scandinavian Organics vann White Guides pris Årets smaksättare i år. Företaget var också en av fyra nominerade till årets Änglamarkspris, som Coop delat ut i 15 år. Änglamarkspriset ska uppmuntra till goda initiativ inom miljö och hållbarhet. Årets tema var hållbar mat.

Änglamark Böniga hönsbiffar, 300g

Änglamark Ärtiga Hönsbullar, 350g

Ca pris: 28,95 kr

För ytterligare information, kontakta:

Nils Wetterlind, grundare och VD Scandinavian Organics,072-223 68 88

Coops pressjour, 010-743 13 13

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer