Coop först i Sverige med MSC-certifierad räksallad, skagenröra och baguetteröra

Coop först i Sverige med MSC-certifierad räksallad, skagenröra och baguetteröra

MSC är en global hållbarhetsmärkning för fisk- och skaldjursprodukter. Coop lanserar nya sallader som alla är MSC-märkta under egna varumärket Coop och X-tra. 

Coop är först på svenska marknaden med MSC-märkning av fisk och skaldjurssallader. Märkningen sker successivt och under våren kan Coop erbjuda allt fler hållbarhetsmärkta fisk- och skaldjursalternativ.

– Vi har länge jobbat för att bara ha schysta fiskar i våra diskar. Nu är det äntligen dags att introducera sallader med tonfisk och skaldjur som innehåller MSC-märkta råvaror. Genom certifieringen underlättar vi för kunden att välja rätt fisk inte bara i fiskdisken utan också när de köper färdiga salladsröror, säger Louise König hållbarhetschef på Coop.

För kunder innebär MSC-certifieringen att skaldjuren och fisken som finns i salladerna enbart kommer från fiskebestånd som inte hotas av utfiskning samt att den är fullt spårbar.

– Vi är glada att Coop engagerar sig för levande hav. Det här är en efterlängtad nyhet för alla som vill äta räk- och tonfisksallader med gott miljösamvete. Vi gratulerar Coop som är först ut med detta, och hoppas att vi kommer att se mer utav denna vara, säger Minna Epps, verksamhetschef för MSC i Skandinavien och östersjöregionen.

MSC-märkta fisk- och skaldjurssallader

  • Coop Räksallad, 350 gr
  • X-tra Räksallad, 350 gr
  • Coop Skagenröra, 350 gr
  • Coop Baguetteröra skaldjur, 200 gr
  • Coop Baguetteröra tonfisk, 200 gr

Produktbilder bifogas.

Fakta
MSC Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell oberoende organisation vars målsättning är att bidra till att skapa sundare hav genom att belöna hållbara fisken och påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur. www.msc.org/se

Mer om Coops arbete och strategi för ett levande hav finns att läsa på:

https://www.coop.se/Vart–ansvar/Hallbar-konsumtion/Coops-fiskstrategi1/

För mer information:
Coops pressjour 010-743 13 13

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer