Köttfärs på rulle – ny smartare förpackning som ger stora vinster för miljön

Köttfärs på rulle – ny smartare förpackning som ger stora vinster för miljön

Denna vecka rullar Coop bokstavligen ut en ny förpackning för nötfärs. De gamla förpackningarna byts ut mot färs på rulle, vilket minskar mängden förpackningsmaterial med 82 procent. Den nya rullen gör också att det går att frakta färsen mer effektivt, vilket minskar utsläppen från transporterna med 31 procent.

Nötfärs är en av de absolut populäraste varorna i köttdisken. Det blir därför den första som får den nya rullförpackningen som nu börjar ersätta plasttrågen. Förutom att förpackningen är mer hållbar ur ett återvinnings- och transportperspektiv, fördubblas också färsens hållbarhet från 8 till 16 dagar, vilket i sin tur ger mindre svinn.

– Köttfärs på rulle visar vilka vinster som går att göra med smartare förpackningsdesign. För Coop innebär det att vi kan transportera med mindre miljöpåverkan och att färsen tar mindre plats i våra köttdiskar, samtidigt som våra kunder behöver bära hem mindre plast och får en färs med längre hållbarhetstid, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Nötfärsen på rulle kommer att säljas i 500 grams förpackningar under varumärket Coop. Köttet kommer från Sverige. Coop jobbar ständigt med att minska miljöpåverkan från våra förpackningar. Under 2015 byttes de traditionella köttförpackningarna ut mot förpackningar som tillverkas av 75 procent återvunnet material. Samma år började också delar av vårt köttsortiment packas i så kallat ”skinpack”, vilket både ger ett mörare kött och en förpackning med lägre miljöpåverkan.

Nötfärsen är först ut med rullförpackning och planen är att utöka sortimentet med rullpack både för bland- och fläskfärs på sikt.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

    Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

    Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.
    Läs mer
  • Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.
    Läs mer