Alla burägg utfasade från Coop

Alla burägg utfasade från Coop

God djurvälfärd är en hjärtefråga inom Coop. 2014 beslutade Coop att bara sälja färska ägg från frigående höns, både under egna varumärken och från våra leverantörer. Nu är det slut med ägg från burhöns även som ingrediens i produkter som säljs under eget varumärke.

”För att djur ska ha möjlighet att utföra naturligt beteende så behöver de tillräckligt utrymme, därför har vi nu bara ägg från frigående höns även när det är en ingrediens i våra egna produkter”, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop.

Änglamarksprodukter innehåller alltid ekologiska ägg med krav på hönorna ska gå fritt. Nu gäller kraven på att ägg ska komma från frigående hönor för alla produkter även varumärkena Coop och X-tra. Totalt rör det sig om ca 80 produkter där äggen nu bytts ut till frigående.

Coop prisades 2015 med den internationella utmärkelsen Good Egg Award för sitt arbete med att fasa ut burägg. Coop arbetar aktivt med djurvälfärdsfrågor vilket bland annat innebär att aktivt stödja produktionsmetoder som minimerar djurs lidande och möjliggör ett naturligt beteende hos djuren.

För mer information, kontakta: 
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop blir den första dagligvarukedjan i Sverige att starta ett samarbete med återvinningsappen Bower. Tack vare det nya samarbetet kan medlemmar och kunder som köper Coops egna varor under varumärkena Änglamark, Xtra och Coop panta dem och tjäna dubbla Bower-poäng. Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta tusentals förpackningar på sin närmaste återvinningsstation med mobilen och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön.
    Läs mer
  • Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

    Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

    Mer än var tredje svensk låter ofta eller alltid hållbarhetsaspekter avgöra vilka matvaror de köper. Flest rankar klimatet som viktigast men även frågor som djurhälsa och bekämpningsmedel är viktiga för många konsumenter, enligt en ny undersökning. Samtidigt säger nästan hälften av svenskarna att det är svårt att förstå om maten de köper är hållbart producerad.  
    Läs mer