Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.

Trycket på Bris stödverksamhet är dessutom extra stort just nu med anledning av corona-viruset.

Behovet av stöd dygnet runt fanns redan innan pandemin, men har blivit mer aktuellt än någonsin. För Bris är det viktigt att samarbeta med aktörer som delar samma vision och som vill bidra till ett bättre samhälle för varje barn. Coops arbete hjälper till att synliggöra barns situation och innebär att fler barn, som är i behov av stöd, snabbt kan få hjälp av en professionell kurator, säger Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef på Bris.

I och med den nya Bris-mjölken garanterar Coop minst 1,5 miljoner kronor till förmån för Bris dygnet runt-satsning.

Nu hoppas vi att våra kunder och medlemmar väljer Coops egna Bris-mjölk för att stötta det viktiga arbete som Bris gör så att fler barn får den trygga barndom de har rätt till, säger Bodil Jönsson-Lindgren, kommunikationschef på Coop.

Mjölkpaketen kommer att finnas i butik och på coop.se från och med vecka 30.

För mer information om Coops arbete med Bris, vänligen klicka här.

För mer information om Bris och Sveriges nationella stödlinje: www.bris.se

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop blir den första dagligvarukedjan i Sverige att starta ett samarbete med återvinningsappen Bower. Tack vare det nya samarbetet kan medlemmar och kunder som köper Coops egna varor under varumärkena Änglamark, Xtra och Coop panta dem och tjäna dubbla Bower-poäng. Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta tusentals förpackningar på sin närmaste återvinningsstation med mobilen och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön.
    Läs mer
  • Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

    Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

    Mer än var tredje svensk låter ofta eller alltid hållbarhetsaspekter avgöra vilka matvaror de köper. Flest rankar klimatet som viktigast men även frågor som djurhälsa och bekämpningsmedel är viktiga för många konsumenter, enligt en ny undersökning. Samtidigt säger nästan hälften av svenskarna att det är svårt att förstå om maten de köper är hållbart producerad.  
    Läs mer