Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.

Trycket på Bris stödverksamhet är dessutom extra stort just nu med anledning av corona-viruset.

Behovet av stöd dygnet runt fanns redan innan pandemin, men har blivit mer aktuellt än någonsin. För Bris är det viktigt att samarbeta med aktörer som delar samma vision och som vill bidra till ett bättre samhälle för varje barn. Coops arbete hjälper till att synliggöra barns situation och innebär att fler barn, som är i behov av stöd, snabbt kan få hjälp av en professionell kurator, säger Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef på Bris.

I och med den nya Bris-mjölken garanterar Coop minst 1,5 miljoner kronor till förmån för Bris dygnet runt-satsning.

Nu hoppas vi att våra kunder och medlemmar väljer Coops egna Bris-mjölk för att stötta det viktiga arbete som Bris gör så att fler barn får den trygga barndom de har rätt till, säger Bodil Jönsson-Lindgren, kommunikationschef på Coop.

Mjölkpaketen kommer att finnas i butik och på coop.se från och med vecka 30.

För mer information om Coops arbete med Bris, vänligen klicka här.

För mer information om Bris och Sveriges nationella stödlinje: www.bris.se

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Coop utökar samarbetet med Too Good To Go för att minska matsvinn

    Coop utökar samarbetet med Too Good To Go för att minska matsvinn

    Coop tar ännu ett steg i arbetet med att minska matsvinnet genom att gå in i ett nationellt samarbete med maträddarappen Too Good To Go. Genom samarbetet kommer fler kunder kunna köpa mat som riskerar att bli svinn till rabatterat pris och Coop får ett verktyg till för att minska matsvinnet.  
    Läs mer
  • Änglamarkspriset 2022: Här är de tio bidragen som tävlar om de tre finalplatserna

    Änglamarkspriset 2022: Här är de tio bidragen som tävlar om de tre finalplatserna

    KF och Coop presenterar nu de tio nominerade som gått vidare i Änglamarkspriset 2022. Änglamarkspriset delas ut till personer, organisationer eller initiativ som gjort särskilt värdefulla insatser inom miljö och ekologi, eller har en hållbar idé med stor potential för framtida hållbarhetsnytta. Änglamarkspriset delas sedan 2002 ut av KF och Coop tillsammans med Änglamarksfamiljerna Danielsson, Taube och Alfredson.
    Läs mer