Pant på Coop blev 300 000 träd

Pant på Coop blev 300 000 träd

Under 2016 skänkte Coops kunder pant till ett värde av fler än 300 000 nya träd i östra Afrika. Invånarna i Österåkers kommun är Sveriges mest generösa.

– Jag vill tacka alla Coops kunder som har bidragit genom att trycka på Biståndsknappen. Träd bidrar till ett hållbart skogs- och jordbruk och mat på bordet. Du kan göra skillnad med dina pantpengar och bidra till de globala målen för en bättre värld, med ett enkelt tryck, säger Louise König, chef för hållbar utveckling på Coop.

När kunder på Coop pantar flaskor kan de välja att skänka pantpengarna till bistånd genom att trycka på Biståndsknappen. Totalt skänktes pant till ett värde av 6,1 miljoner kronor på Coops butiker under 2016. Pantpengarna går till Vi-skogens arbete med att plantera träd i östra Afrika och motsvarar 306 852 nya träd.

I Österåkers kommun skänkte invånarna 5,80 kronor av varje pantad 100-lapp under 2016 och är därmed Sveriges mest generösa kommun. I rankningen mellan länen är Stockholms tätplacering ohotad. Mest generösa är kunderna på Coop Reimersholme i Stockholm, där 16,23 procent av pantpengarna går till Vi-skogen.

– Pengarna som skänktes via Biståndsknappen hos Coop under 2016 motsvarar över 300 000 nya träd i östra Afrika. Träden hjälper människor att stå emot torka, skyfall och andra effekter av klimatförändringarna som redan är ett stort problem i Kenya och Tanzania, säger Henrik Brundin, vice vd för Vi-skogen.

Nytt för 2016 är pant på saftflaskor. Under året införde Coop pant på saftflaskor inom det egna varumärket Coop.

Fakta Biståndsknappen och Vi-skogen

  • Biståndsknappen introducerades 2004 och finns nu i 618 Coop-butiker över hela landet.
  • Sedan starten har kunderna som trycker på Biståndsknappen skänkt 79,7 miljoner kronor.
  • Det motsvarar närmare fyra miljoner nya träd i Rwanda, Tanzania, Kenya eller Uganda där Vi-skogen arbetar.
  • För tjugo pantade kronor kan en bonde i Afrika plantera ett nytt träd. Träden ökar inkomsterna och skyddar mot torka, skyfall, jorderosion och andra effekter av klimatförändringarna som i dag drabbar miljontals människor i Afrika.


För mer information, kontakta

Coops pressjour 010-743 13 13

  • Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

    Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

    Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.
    Läs mer
  • Coop är Sveriges grönaste varumärke

    Coop är Sveriges grönaste varumärke

    I Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke är Coop den stora vinnaren. När respondenterna får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop den hedrande förstaplatsen.Coops varumärke Änglamark är det som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste. 
    Läs mer