Coop blir först med att visa matens hållbarhetsavtryck

Coop blir först med att visa matens hållbarhetsavtryck

Scanna streckkoden på den vara du ska köpa – och få fram varans hållbarhetsavtryck utifrån tio områden. I dag släpper Coop hållbarhetsdeklarationer på över 10 000 varor. Det är ett helt nytt och världsunikt sätt att hjälpa kunderna att göra mer medvetna val.

För 75 år sedan bröt Coop ny mark när man började med innehållsdeklarationer på livsmedel. I dag släpper Coop en lika viktig och revolutionerande deklaration för matvaror – hållbarhetsdeklarationen.

Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment.

Vi vet att de allra flesta tycker det är viktigt att handla mat som är schysst tillverkad och har så litet avtryck på miljö och klimat som möjligt. Men många upplever också att det är svårt att förstå hur maten är producerad. Med hållbarhetsdeklarationen vill vi hjälpa våra kunder och medlemmar att göra medvetna val – ett slags första hjälpen för den som vill äta mer hållbart, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige.

Coop har under två år utvecklat metoden att redovisa matvarors hållbarhetsavtryck, utifrån erkänd forskning och officiella data. Utifrån tio olika områden, som risken för påverkan på biologisk mångfald eller bristfälliga arbetsförhållanden, visas en varas påverkan på klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen redovisas i form av ett diagram.

Från och med i dag finns hållbarhetsdeklarationer tillgängliga för över 10 000 varor.

Med hållbarhetsdeklarationen får vi ett helt nytt sätt att se på mat. Nu kan vi ge tydligare information till våra kunder, och vi får också ett inköpsverktyg för att tillsammans med våra leverantörer succesivt förflytta vårt sortiment mot ett mindre hållbarhetsavtryck, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef på Coop Sverige.

Coops hållbarhetsdeklaration kommer att presenteras på ett digitalt lanseringsseminarium i dag den 15 april kl 14:30. Välkommen att delta via länken!

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NGQ3MzY0ODctNzBjOC00ZWM2LWFmOTktODFlYzgyMzUzNjU3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%229d4ac958-a911-4fe3-97a5-2aee3e72bc56%22%2c%22Oid%22%3a%228a354135-fbb6-4bd6-a1ac-45a1ed05f56f%22%2c%22IsBroadcastMeeting%22%3atrue%7d&btype=a&role=a

För bilder, vänligen besök https://pressrum.coop.se/images/hallbarhetsdeklarationen-bildbank/

Läs mer på www.coop.se/hallbarhetsdeklaration

  • Coops tio områden i hållbarhetsdeklarationen bygger på Hållbar Livsmedelskedjas urval av tio aspekter för hållbara produkter, vilka i sin tur utgår från FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030. Hållbar Livsmedelskedja är ett initiativ från Världsnaturfonden WWF.
  • Utifrån de tio områden som ingår i hållbarhetsdeklarationen använder vi erkänd forskning och officiella data för att klassificera produktionsländer och/eller råvaror och skapar hållbarhetsdeklarationer för varorna. Modellen utgår från råvarornas ursprungsland (primärproduktion) och till viss del utifrån var förädlingen skett. Utfallet graderar för de flesta områden, en risk för negativ påverkan. Där vi haft möjlighet har certifieringar också vägts in.
  • De tio områdena är: Klimat, Biologisk mångfald, Bördighet, Vatten, Bekämpningsmedel, Övergödning, Djuromsorg och antibiotika, Arbetsförhållanden, Lokalbefolkning, samt Lagefterlevnad och spårbarhet.
  • Regelverket, som tagits fram av Coop, som visar beräkningsmodell, källor och metod finns öppet att läsa för alla. Regelverket revideras regelbundet i takt med att forskningen går framåt och nya användbara källor för data blir tillgängliga.
  • Med hjälp av apparna Coop och Scan and Pay kan man scanna varans streckkod och få fram hållbarhetsdeklarationen. Senare i år kommer hållbarhetsdeklarationen även göras tillgänglig på coop.se.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Ton i ton när Stefan Ekengren lagar grönt för Coop

    Ton i ton när Stefan Ekengren lagar grönt för Coop

    Coops samarbete med prisbelönte kocken Stefan Ekengren tar ny fart under hösten. Fokus i en serie reklamfilmer sätts på grönsakshyllan, och gärna råvaror i samma färg.
    Read more
  • Coop satsar i centrala Göteborg – öppnar butik vid ny stationsuppgång

    Coop satsar i centrala Göteborg – öppnar butik vid ny stationsuppgång

    Området runt centralstationen i Göteborg genomgår en stor omvandling. Tusentals nya bostäder och arbetsplatser kommer att växa fram i samband med att järnvägen delvis flyttar under mark och att ny station byggs. I Park Central, kontorshuset med egen stationsuppgång, öppnar Coop en butik som kommer erbjuda ett fullsortiment med fokus på färskvaror och färdigmat. 
    Read more