Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

Coop tar nu ytterligare ett stort steg för att minska matsvinnet i livsmedelskedjan. Som första rikstäckande dagligvarukedja tecknar Coop ett ramavtal med prisbelönta foodtechbolaget Whywaste.

Produktionen av den mängd mat som slängs varje år motsvarar utsläpp på omkring två miljoner ton koldioxid, enligt statistik från Naturvårdsverket. Det motsvarar cirka tre procent av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige. Coop arbetar strategiskt för att minska mängden matsvinn i butik. För butik innebär en lägre mängd matsvinn minskad kostnad på flera plan.

Coop har en ambition att minska sitt matsvinn i flera led, tillsammans med leverantör, i butik och inspirera våra kunder och medlemmar. Whywaste tillför en butikslösning där Coop kan spara pengar, tid och minska matsvinn. De arbetar med intelligent teknik för datumhantering som ger konkreta resultat direkt på butiksnivå, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Svinnet i butiker beror ofta på passerat bäst-före-datum. Whywaste vill lösa detta genom appen Semafor, som hjälper butiker att identifiera varor som riskerar att passera bäst-före-datum. Maten kan då prissänkas, tillagas eller skänkas till välgörande ändamål istället för att hamna i soptunnan. I Coop Väst har flera butiker redan testat, som har gett framgångsrika resultat.

Det är jätteroligt att vi har fått till detta avtal med Coop, som verkligen ligger i framkant när det kommer till hållbarhetsarbete. Vi har en bra stödorganisation som hjälper och stöttar butikerna i arbetet med matsvinn, och ser fram emot att samarbeta med så många butiker som möjligt, säger Kristoffer Hagstedt, VD och medgrundare Whywaste.

Coop har sedan tidigare flera samarbeten kring matsvinn. I Göteborg samarbetar Coop med Allwin som förmedlar mat från Coops butiker till ideella organisationer som kvinnojourer, kyrkor och härbärgen. Liknande samar­beten finns på flera platser i Sverige. Under 2017 skänkte Coops butiker totalt 93,5 (85,5) ton mat, motsvarande drygt 208 000 (189 200) måltider.

Whywaste vann SACC New York-Deloitte Green Awards och tilldelades priset under Svensk-Amerikanska handelskammarens årliga hållbarhetskonferens Sustainology Summit den 7 november 2017.

För mer information: 
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer