Coop ökar ekoförsäljningen – 10 procent ekologiskt

Coop ökar ekoförsäljningen – 10 procent ekologiskt

2016 blev ännu ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 10,0 procent. En ökning med 8,7 procent sedan 2015, då andelen låg på 9,2 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 21 procent. Coops starka erbjudande inom ekologiskt gör skillnad för kunder, leverantörer och miljön.

– Med en ekoandel på 10 procent är Coop bland de bästa i världen bland de rikstäckande matkedjorna. Ett attraktivt sortiment kombinerat med bra erbjudanden, där Änglamark prioriterar svenska och KRAV-märkta råvaror, gör att vi kan möta den ökande efterfrågan på ekologiskt från svenska konsumenter, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

Under 2016 har Coops ekologiska sortiment vuxit med drygt 360 nya produkter, varav 61 kom från Coops egna varumärke Änglamark. Bland de nya produkterna märks bland annat Änglamarksglassen som görs på svensk KRAV-märkt grädde och svenska KRAV-märkta ägg från frigående hönor. Glassen har dessutom vunnit flera smaktester under året.

En annan produkt som tydligt tar avstamp i Coops hållbarhetsarbete är de ekologiska böniga hönsbiffarna och de ärtiga hönsbullarna som utvecklats med Scandinavian Organics och som lanserades under Änglamarkvarumärket under hösten. Grunden är kött från KRAV-märkta värphöns som tidigare kasserades. Köttet blandas ut med bruna bönor och gula ärtor från svenska gårdar. Produkterna fick nyligen ett hedersomnämnande när tidningen MåBra listade årets bästa hälsomat.

– Coops hållbarhetsarbete och produktutveckling går här verkligen hand i hand. Hönsbullarna och biffarna är ekologisk mat, som dessutom minskar svinnet och innehåller mindre rött kött vilket är positivt för hälsan och klimatet, säger Jonatan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.

När det gäller produktkategorier är det som tidigare ekologiska bananer som är storsäljaren. Även ägg, mjölk, tomater, morötter och nötfärs placerar sig i topp på listan. Precis som tidigare år är det Coopbutiken i Järna som har högst ekoandel inom Coop med 39 procent. Tvåa på listan är Coop Konsum i Gnesta (27 %), som dessutom är nominerad till Årets Ekobutik på Ekogalan, följd av Coop i Bagarmossen (26 %).

Kunderna som handlar på nätet växer inte bara i snabb takt, de väljer också ekologiskt i allt högre utsträckning och näthandeln når nu en ekoandel på 21 procent.

För ytterligare information, kontakta:
Coops pressjour, 010-743 13 13

  • Lotta Lundgren släpper hållbar köksserie exklusivt för Coop

    Lotta Lundgren släpper hållbar köksserie exklusivt för Coop

    Köksserien Lotta L. är utvecklad och framtagen av Lotta Lundgren i samarbete med Coop och utgår från de proffsverktyg hon använder själv och betraktar som oumbärliga. Kompromisslös funktionalitet, hållbara material och ett minimalistiskt synsätt präglar serien som inledningsvis utgörs av stek- och kokkärl, skärbrädor, knivar och en slimmad uppsättning verktyg i pressad bambu. Produkterna säljs exklusivt på Coop och lanseras från och med 18 maj i utvalda butiker och på coop.se
    Läs mer
  • Änglamarks färska örter minskar fotavtrycket på miljön

    Änglamarks färska örter minskar fotavtrycket på miljön

    Coop tar bort cirka 180 ton plast per år genom att byta ut förpackningarna på Änglamarks krukodlade örter. Tillsammans med odlaren Spisa har Coop tagit fram en ny plastbantad lösning för färska örter. Det innebär att plasten är helt förnybar i både odling och slutprodukt. Förpackningen ska sorteras som pappersförpackning.
    Läs mer