Änglamark – Sveriges grönaste varumärke 2014

Varumärkesstrategibyrån Differ har för sjätte året i rad låtit svenska folket utse Sveriges grönaste varumärke. Drygt 1000 personer i åldern 15-75 år har genom sina svar utsett Änglamark som vinnare av årets grönaste varumärke. Och det är inte första gången – Änglamark har kammat hem vinsten fem gånger i undersökningens sexåriga historia.

Änglamark tar förstaplatsen i kategorin där respondenterna fritt får välja ett varumärke. I undersökningen bedömer också respondenterna 87 namngivna varumärken. Där hamnar Coop på förstaplats i kategorin dagligvaruhandel och när samtliga branscher jämfördes fick Coop en andra plats efter SJ. Branscherna som ingår i undersökningen är dagligvaruhandel, mode, bilar, el, transport, resor, snabbmat och apotek.

        Helt fantastiskt att ett varumärke som Änglamark ligger svenska folket så nära hjärtat och för femte gången är grönast i Sverige, säger Björn Larsson, Affärsområdesdirektör Marknad, Coop Sverige.

Coop har Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor. Varumärket Änglamark har funnits sedan 1991 och skapades utifrån att Coops medlemmar krävde ett större och bättre utbud av ekologiska produkter i sina butiker. I dagsläget finns cirka 440 Änglamarksprodukter att välja mellan, allt från färska kryddor och barnmat till schampo. Coops ambition är att ge svenskarna bättre mat för pengarna och utvecklingen av Änglamark fortsätter med nya produkter, ny design och miljövänliga förpackningslösningar.

Var tredje såld barnmatsprodukt var ekologisk 2014. Här ingår bland annat produkter som Majskrokar och Klämmisar som lanserades under varumärket Änglamark.

        Vi är glada att se att både Änglamark och Coop finns med bland de varumärken konsumenterna ser som Sveriges grönaste. Att de finns med i toppen år efter år är ett tydligt bevis på att långsiktigt arbete lönar sig, säger Ulrika Burling, vd Differ.

Tre av fyra respondenter säger sig ibland, ofta eller alltid göra aktiva gröna val. För många har det gröna valet blivit en naturlig del i vardagen.

Änglamark – tio-i-topp, mest sålda ekoprodukter:

  1. Bananer
  2. Ägg
  3. Mjölk
  4. Nötfärs
  5. Morötter
  6. Cocktailtomater
  7. Tomater, krossade
  8. Färsk basilika i kruka
  9. Färsk dill i kruka
  10. Paprika

Fakta Differ:
Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av varumärkesbyrån Differ. Undersökningen har besvarats av över 1000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Datainsamlingen skedde under december 2014. Det är sjätte gången somundersökningen genomförs. Målsättningen är att följa svenska konsumenters syn på miljö- och hållbarhetsarbete bland företag i utvalda branscher. Hela resultatet av undersökningen finns att läsa på

http://www.differ.se/wp-content/uploads/2015/03/Sveriges-Grönaste-Varumärke-2014.pdf

För mer information:
Coops pressjour 010-743 13 13
Ulrika Burling, vd Differ, 0709-58 99 66, ulrika.burling@differ.com

 

  • Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.
    Läs mer
  • Coops nya vegoprodukter gör succé

    Coops nya vegoprodukter gör succé

    Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. 
    Läs mer