Coop är Sveriges mest hållbara varumärke 2021

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke 2021

Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet; Sustainable Brand Index 2021. Änglamark utses även till branschvinnare i Sverige inom kategorin livsmedel och mat, en utmärkelse som Änglamark prisas med för tredje året i rad.

Svenska konsumenter har röstat fram Coop som det mest hållbara varumärket i Sverige. Detta är fjärde gången som Coop vinner utmärkelsen som det mest hållbara varumärket, i alla kategorier. Över 23 000 respondenter har intervjuats i Sverige.

I samma undersökning utses Änglamark, för tredje året i rad, till branschvinnare i Sverige. Svenska konsumenter uppfattar Änglamark som det mest hållbara konsumentvarumärket inom kategorin livsmedel och mat 2021.

Det betyder såklart otroligt mycket för oss på Coop att våra kunder och medlemmar ser de initiativ vi gör inom hållbarhetsområdet. Vi är ett kooperativ som ägs av över 3,6 miljoner medlemmar, och tillsammans kan vi verkligen göra skillnad. Vi har höga ambitioner och vi vill vara den goda kraften i mat-Sverige. Men vi är långt ifrån klara, säger Charlotta Szczepanowski, chef för Hållbarhet och Kvalitet på Coop Sverige.

Inte nog med det så är Coops nya initiativ Hållbarhetsdeklarationen en av fyra finalister inom kategorin Årets Insats 2021. Coops kampanj Ekolöftet utsågs 2015 till Årets Insats i Sverige.

Läs mer om rankningen och resultat här.

Om undersökningen
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts varje år sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2021 har totalt över 60 000 respondenter intervjuats i åtta länder, varav 23 400 svenska. Målgruppen för studien är allmänheten 16–75 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under november 2020 – februari 2021. Totalt omfattar studien 1400 varumärken, varav 390 varumärken i 34 branscher inkluderats i den svenska studien.