Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

Från och med första juni börjar en ny förordning gälla för alla butiker som erbjuder plastbärkassar till sina kunder. Lagen innebär att handeln ska informera sina kunder om kassarnas miljöpåverkan i syfte att minska användningen av plastkassar till 90 kassar per person och år senast 2019.

 Coop har under flera år arbetat med att minska plastkassarnas påverkan på miljön.

  • Redan 2014 slutade vi sälja plastkassar av ny oljebaserad råvara. Istället erbjuder vi två mer miljöanpassade alternativ – plastkassar framställda av sockerrör och plastkassar producerade av returplast.
  • Vi har information tryckt på våra kassar om att de bör återanvändas och sedan återvinnas som mjukplast.
  • Plastkassarna på Coop kostar 2 kronor, något vi vet påverkar hur många kassar som kunderna använder.

Coop stödjer intentionen med lagen och kommer därför nu att fortsätta informera aktivt för att få våra kunder att använda färre kassar. Vi kommer att informera via Coop.se och sprida budskapet i våra sociala kanaler. Vi har också tagit fram en skylt till våra butiker som informerar våra kunder att minska förbrukningen av plastbärkassar och att använda sin plastbärkasse flera gånger (affischen finns som pdf nedan).

För varje kasse Coop säljer går 3 öre till Vi-Skogen. Ifjol blev det drygt 3,2 miljoner kronor som gör det möjligt att plantera 163 983 nya träd i organisationens verksamhetsländer.

Ytterligare informationsinsatser kommer att rullas ut successivt under de närmaste månaderna.

För mer information, kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Jenny Rådeström ny direktör Sortiment och Inköp på Coop Sverige

    Den 15 januari tillträder Jenny Rådeström som direktör Sortiment och Inköp på Coop Sverige AB. Jenny har tidigare haft ett flertal ledande positioner inom detaljhandeln och har lång erfarenhet från leverantörsledet, bland annat från Kronans Apotek, Menigo, ICA, Fazer, Carlsberg och Orkla.
    Read more
  • Maten Coops kunder söker mest på i januari

    Maten Coops kunder söker mest på i januari

    Efter flertalet veckor av unnande och firande går många konsumenter nu in i en månad av en restriktivare plånbok och budget. Klassiska varor toppar sökningarna, men en omtyckt frukt trendar allra mest.
    Read more