Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

Från och med första juni börjar en ny förordning gälla för alla butiker som erbjuder plastbärkassar till sina kunder. Lagen innebär att handeln ska informera sina kunder om kassarnas miljöpåverkan i syfte att minska användningen av plastkassar till 90 kassar per person och år senast 2019.

 Coop har under flera år arbetat med att minska plastkassarnas påverkan på miljön.

  • Redan 2014 slutade vi sälja plastkassar av ny oljebaserad råvara. Istället erbjuder vi två mer miljöanpassade alternativ – plastkassar framställda av sockerrör och plastkassar producerade av returplast.
  • Vi har information tryckt på våra kassar om att de bör återanvändas och sedan återvinnas som mjukplast.
  • Plastkassarna på Coop kostar 2 kronor, något vi vet påverkar hur många kassar som kunderna använder.

Coop stödjer intentionen med lagen och kommer därför nu att fortsätta informera aktivt för att få våra kunder att använda färre kassar. Vi kommer att informera via Coop.se och sprida budskapet i våra sociala kanaler. Vi har också tagit fram en skylt till våra butiker som informerar våra kunder att minska förbrukningen av plastbärkassar och att använda sin plastbärkasse flera gånger (affischen finns som pdf nedan).

För varje kasse Coop säljer går 3 öre till Vi-Skogen. Ifjol blev det drygt 3,2 miljoner kronor som gör det möjligt att plantera 163 983 nya träd i organisationens verksamhetsländer.

Ytterligare informationsinsatser kommer att rullas ut successivt under de närmaste månaderna.

För mer information, kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Närmare 18 000 medlemmar valde att tacka ja till den hälsoutmaning som Coop i samarbete med PerformIQ Life skickade ut under hösten. - Vi har fått in otroligt många positiva kommentarer om hur den gjort skillnad i deras liv. Nu kör vi en vända till i januari, säger Anton Nyman, chef Partnerprogam Coop Sverige.
    Read more
  • Coop Sverige AB ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan

    Coop Sverige AB ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan

    Coop Sverige AB gör nu en omställning av organisationen för att öka konkurrenskraften och kunna ge bättre priser och erbjudanden till Coop i Sveriges över 3,9 miljoner medlemmar. Förändringen innebär en neddragning på cirka 100 tjänster vid kontoret i Solna som tillsammans med andra åtgärder ger en kostnadsminskning om drygt 300 miljoner kronor.
    Read more