Coop är Sveriges grönaste varumärke

Coop är Sveriges grönaste varumärke

I Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke är Coop den stora vinnaren. När respondenterna får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop den hedrande förstaplatsen.Coops varumärke Änglamark är det som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste. 

– Det känns fantastiskt att vinna! Vi har sedan länge varit ledande inom hållbarhet och detta hjälper och sporrar oss att bli ännu bättre – tillsammans gör vi skillnad. Vi har Sveriges högsta försäljningsandel inom eko i dagligvaruhandeln och Änglamark är ett av Sveriges största enskilda varumärken inom den kategorin. Att vi vinner visar att vi är på rätt väg, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke i olika kategorier. I en kategori har respondenterna fått sätta betyg på undersökningens 85 varumärken och här hamnade Coop på förstaplats bland Sveriges största varumärken. I kategorin där respondenterna helt fritt har angett vilket varumärke som de anser vara det grönaste på den svenska marknaden står Änglamark som segrare för åttonde gången.

Änglamark är Coops spjutspets inom hållbarhet. Med cirka 660 produkter inom allt från barnmat till hudvårdsprodukter står Änglamark för nästan hälften av Coops ekologiska försäljning. Under 2017 utökades sortimentet med 55 nya produkter, bland annat med ett stort badrumssortiment. För andra året i rad nådde Coop en ekoandel på över tio procent. Försäljningsandelen för ekologiskt summerades till 10,1 procent under 2017. För Coops näthandel var ekoandelen hela 19,2 procent.

Om undersökningen
Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i åtta utvalda branscher. Det är nionde gången som undersökningen genomförs.

Läs rapporten här

För mer information:
Coops pressjour, tfn 010-743 13 13

  • Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet

    Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.
    Läs mer
  • Sveriges hållbaraste varumärke satsar grönt i Almedalen

    Sveriges hållbaraste varumärke satsar grönt i Almedalen

    Den vegetariska trenden är stark i Sverige. Men fortfarande når de flesta konsumenter inte upp till de rekommenderade 500 grammen frukt & grönt om dagen. Stjärnkocken Paul Svensson och...
    Läs mer