Coop är Sveriges grönaste varumärke

Coop är Sveriges grönaste varumärke

I Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke är Coop den stora vinnaren. När respondenterna får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop den hedrande förstaplatsen.Coops varumärke Änglamark är det som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste. 

– Det känns fantastiskt att vinna! Vi har sedan länge varit ledande inom hållbarhet och detta hjälper och sporrar oss att bli ännu bättre – tillsammans gör vi skillnad. Vi har Sveriges högsta försäljningsandel inom eko i dagligvaruhandeln och Änglamark är ett av Sveriges största enskilda varumärken inom den kategorin. Att vi vinner visar att vi är på rätt väg, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke i olika kategorier. I en kategori har respondenterna fått sätta betyg på undersökningens 85 varumärken och här hamnade Coop på förstaplats bland Sveriges största varumärken. I kategorin där respondenterna helt fritt har angett vilket varumärke som de anser vara det grönaste på den svenska marknaden står Änglamark som segrare för åttonde gången.

Änglamark är Coops spjutspets inom hållbarhet. Med cirka 660 produkter inom allt från barnmat till hudvårdsprodukter står Änglamark för nästan hälften av Coops ekologiska försäljning. Under 2017 utökades sortimentet med 55 nya produkter, bland annat med ett stort badrumssortiment. För andra året i rad nådde Coop en ekoandel på över tio procent. Försäljningsandelen för ekologiskt summerades till 10,1 procent under 2017. För Coops näthandel var ekoandelen hela 19,2 procent.

Om undersökningen
Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i åtta utvalda branscher. Det är nionde gången som undersökningen genomförs.

Läs rapporten här

För mer information:
Coops pressjour, tfn 010-743 13 13

  • Kritiserad äggregel försvinner – hyllas av Coop som drivit frågan

    Kritiserad äggregel försvinner – hyllas av Coop som drivit frågan

    Ända sedan 2019 har Coop varit aktiva i frågan om sista försäljningsdatum för ägg. Coop har ansett lagstiftningen ogenomtänkt och något som påverkat matsvinnet. Den 8 december slopas nu EU-förordningen.
    Läs mer
  • CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022

    CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022

    Svenska folket och juryn har sagt sitt och det står klart att CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022 och 250 000 kronor. CleanSea tilldelas priset för sitt arbete med att rädda marint djurliv och miljö genom att rensa hav och kuster från plastskräp. Priset delades ut vid en ceremoni på Vår Gård i Saltsjöbaden på onsdagskvällen.
    Läs mer