Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

I konsultföretaget Differs årliga undersökning där svenska folket fritt får ange Sveriges grönaste varumärken placerar sig återigen Änglamark på förstaplatsen, följt av modervarumärket Coop som kommer på andra plats. Det är sjätte året i rad som Änglamark tar hem förstaplatsen i undersökningen.

I samma undersökning fick de tillfrågade utvärdera ”upplevd miljövänlighet” bland 86 olika förutbestämda varumärken. Även här placerade sig Coop på förstaplatsen, tillsammans med SJ.

– Att Änglamark tar hem förstaplatsen för sjätte året i rad visar verkligen att varumärket har en stark kärlekshistoria med svenska folket, en relation vi kommer fortsätta att utveckla och vårda. Att vårt modervarumärke Coop dessutom kniper en delad förstaplats i ytterligare en kategori bevisar att vi verkligen är Sveriges grönaste matkedja, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop Sverige.

Coop har Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor och är störst i branschen på ekologiska varor med en försäljningsandel på 9,2 procent. Varumärket Änglamark firar 25 år 2016 och skapades utifrån att Coops medlemmar krävde ett större och bättre utbud av ekologiska produkter i sina butiker. Änglamarks sortiment består idag av cirka 400 produkter och nya produkter lanseras löpande. Änglamarks glass har under våren rönt stor uppskattning bland konsumenter och i smaktester.

Om undersökningen

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Datainsamlingen skedde under december 2015. Det är sjunde gången som undersökningen genomförs.

Hela undersökningen finns att läsa på www.differ.se

Ytterligare information:

Björn Larsson, Marknadsdirektör Coop Sverige, tel. 070-823 86 00

Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

Ulrika Burling, Differ, tel. 0709-58 99 66

  • Paul Svensson vill göra Coops matsvinn till ny mat

    Paul Svensson vill göra Coops matsvinn till ny mat

    Varje dag får en butik varor över som inte går att sälja. Det kan vara ett datum som passerats, en frukt som tappats i golvet eller en förpackning som gått sönder. Oftast går den här maten att äta och Coop har därför gett företaget Retired Hen uppdraget att undersöka om det skapa nya livsmedel av matsvinn.
    Läs mer
  • Stora Coop Visby prisas som Årets hållbara matbutik

    Stora Coop Visby prisas som Årets hållbara matbutik

    Stora Coop Visby, Coop Leksand och Coop Kristinedal fick alla ta emot pris  när hållbarhetspriset White Guide Green delades ut för andra gången. White Guide Green är det första initia...
    Läs mer