Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

I konsultföretaget Differs årliga undersökning där svenska folket fritt får ange Sveriges grönaste varumärken placerar sig återigen Änglamark på förstaplatsen, följt av modervarumärket Coop som kommer på andra plats. Det är sjätte året i rad som Änglamark tar hem förstaplatsen i undersökningen.

I samma undersökning fick de tillfrågade utvärdera ”upplevd miljövänlighet” bland 86 olika förutbestämda varumärken. Även här placerade sig Coop på förstaplatsen, tillsammans med SJ.

– Att Änglamark tar hem förstaplatsen för sjätte året i rad visar verkligen att varumärket har en stark kärlekshistoria med svenska folket, en relation vi kommer fortsätta att utveckla och vårda. Att vårt modervarumärke Coop dessutom kniper en delad förstaplats i ytterligare en kategori bevisar att vi verkligen är Sveriges grönaste matkedja, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop Sverige.

Coop har Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor och är störst i branschen på ekologiska varor med en försäljningsandel på 9,2 procent. Varumärket Änglamark firar 25 år 2016 och skapades utifrån att Coops medlemmar krävde ett större och bättre utbud av ekologiska produkter i sina butiker. Änglamarks sortiment består idag av cirka 400 produkter och nya produkter lanseras löpande. Änglamarks glass har under våren rönt stor uppskattning bland konsumenter och i smaktester.

Om undersökningen

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Datainsamlingen skedde under december 2015. Det är sjunde gången som undersökningen genomförs.

Hela undersökningen finns att läsa på www.differ.se

Ytterligare information:

Björn Larsson, Marknadsdirektör Coop Sverige, tel. 070-823 86 00

Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

Ulrika Burling, Differ, tel. 0709-58 99 66

  • Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.
    Läs mer
  • Coops nya vegoprodukter gör succé

    Coops nya vegoprodukter gör succé

    Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. 
    Läs mer