Ignitia prisas med Änglamarkspriset 2017

Svenska folket och Änglamarksjuryn har röstat fram Ignitia till vinnare av Coops Änglamarkspris 2017. Temat för årets pris är foodtech – smart teknik som möter mat – och Ignitia vinner 100 000 kronor.

På Sollidens scen på Skansen och inför tusentals besökare mottog Ignitia en prischeck på 100 000 kronor från Coops marknadsdirektör Björn Larsson under söndagen.

Ignitia gör hyperlokala och träffsäkra väderprognoser för småskaliga bönder i Västafrika. Prognoserna skickas ut i lättlästa sms som hjälper bönderna att planera sin skörd mer träffsäkert och hållbart. De kan till exempel minska sitt användande av bekämpningsmedel och använda de begränsade vattenresurserna endast när det behövs tack vare de precisa prognoserna. Tjänsten har växt till 160 000 bönder på bara 400 dagar, och böndernas skörd har växt med i genomsnitt 47 procent med hjälp av Ignitias prognoser.

– Vi är väldigt glada för att få Änglamarkspriset och bli uppmärksammade på hemmaplan i Sverige. Många av de produkter som Änglamark producerar kommer från bönder som Ignitias tjänst finns till för. Jordbrukare efterfrågar teknologi för att hantera det allt mer varierande klimatet för att ta smarta beslut, säger Liisa Smits, VD.

Änglamarkspriset har delats ut av Coop sedan 2002 och är ett pris för att lyfta fram goda initiativ inom hållbarhet. I år är temat foodtech; ny teknik som har potential att lösa hållbarhetsutmaningar inom mat och livsmedelsproduktion.

– Ignitia kan göra verklig skillnad. Med sina väderprognoser kan Ignitia förändra förutsättningar för bönder att odla hållbart för sig och sina familjer. Det vill vi uppmuntra, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop och ordförande i Änglamarksprisets jury.

Änglamarkspriset delas ut för 16:e året i rad. Pristagaren har röstats fram av svenska folket och Änglamarksprisets jury.

Här förklarar Ignitia vad de gör:

För ytterligare information:

Coops pressjour, 010-743 13 13

Ignitia, Ruth Brännvall, styrelseordförande, 073-321 10 06

Om Änglamarkspriset

Änglamarkspriset instiftades 2002 av Hasse Alfredsson och familjerna Taube och Danielsson som en hyllning till naturen och planetens fortsatta positiva utveckling. Bland tidigare vinnare återfinns Gårdsfisk, Solvatten och Peepoo.

Änglamarksprisets jury består av familjemedlemmar till Evert Taube, Hasse Alfredsson, och Tage Danielsson tillsammans med Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken och Louise König, hållbarhetschef på Coop (ordförande). Gäst i årets jury är foodtech-experten Hokan Lejdstrand. Årets vinnare har röstats fram av svenska folket och Änglamarksprisets jury.

De fem finalisterna till Änglamarkspriset 2017 var:

  • Grönska: Lokalt odlade grönsaker och örter som odlas med ett innovativt odlingssystem och som gör att vi kan odla grödor inomhus i urban miljö och året runt.
  • Simris Alg: Ett pionjärföretag på Österlen som odlar alger.
  • Ignitia: Hyperlokala väderprognoser som levereras till småskaliga bönder i tropiska klimat via sms baserade på GPS-positionering.
  • Tebrito: Utvecklar proteinpulver från mjölmask.
  • Impact Vision: Vill skapa ett mer transparent och säkert globalt livsmedelssystem med hjälp av hyperspektralteknik.

Tidigare vinnare:

2016 Gårdsfisk

2015 Fältbiologerna

2014 Föreningen Jord på Trynet

2013 Barista, Skandinaviens första etiska kaffekedja

2012 Anders Wilhelmson, grundare till Peepoople

2011 Petra Wadström, vattenreningsprodukten Solvatten

2010 Anders och Maria Engvall på Forsa gård, Säters kommun

2009 Fiskarna Charles och Robert Olsson, Smögen

2008 Christel Cederberg, forskare, Harplinge

2007 Eva Fröman och Carin Enfors, Ekocentrum, Sigtuna

2006 Ann-Helen Meyer von Bremen, journalist, Stockholm

2005 Birgitta Sandström Lagercrantz, projektledare för miljöprojekt, Stockholm

2004 Anders Delin, skogs- och naturkämpe, Järbo i Gästrikland

2003 Rördrommens Fältstation, Eskilstuna-Strängnäs

2002 Stiftelsen Ekocentrum, Göteborg

  • Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

    Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.
    Läs mer
  • Coops nya vegoprodukter gör succé

    Coops nya vegoprodukter gör succé

    Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. 
    Läs mer