Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.

Från och med första juni började en ny förordning gälla för alla butiker som erbjuder plastbärkassar till sina kunder. Syftet med den nya lagen är att minska användningen av plastkassar. Som ett led i det arbetet har Coop tagit fram en ny flergångskasse

Den bästa kassen är den som används många gånger. Nu har vi tagit fram en flergångskasse som är betydligt bättre för miljön än bomullskassen. Den tar dessutom mindre plats och är enkel att alltid ha med sig i fickan, säger Louise König hållbarhetschef på Coop.

Coop har under hösten fasat ut sin gamla flergångskasse av bomull, då den är mycket resurskrävande att producera. Enligt en rapport från Konsumentföreningen Stockholm, behöver en bomullskasse användas mellan 130 och 400 gånger för att komma ner i den nivå av miljöpåverkan som en plastkasse tillverkad av sockerrör ger upphov till.

Den nya kassen är tillverkad av vävd polyester och har en miljöpåverkan som är cirka 5 procent jämfört med en bomullskasse. Den nya flergångskassen får ett pris på 15 kronor, att jämföra med 29 för bomullskassen. Även den större flergångskassen som  görs av återvunnen PET och som tidigare finns i sortimentet, prissänks till 15 kronor.

Coop kommer nu också att byta ut påsarna till frukt och grönt från traditionella plastpåsar till påsar tillverkade av sockerrör. En annan förändring är att de plastbärkassar som Coop tidigare använt av återvunnen plast kommer att fasas ut till förmån för kassar tillverkad av sockerrör. Dessa två åtgärder gör att Coop får bort 1 350 ton fossil plast per år.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coops nya vegoprodukter gör succé

    Coops nya vegoprodukter gör succé

    Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. 
    Läs mer
  • De som äter bönor och linser mår bättre

    De som äter bönor och linser mår bättre

    De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.
    Läs mer