Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

Coops nya flergångskasse är bättre för miljön

Coop ersätter den resurskrävande flergångskassen av bomull med en mer miljöanpassad polyesterkasse, som prissänks med närmare 50 procent. Påsarna för frukt och grönt kommer nu också att bytas ut mot påsar tillverkade av sockerrör.

Från och med första juni började en ny förordning gälla för alla butiker som erbjuder plastbärkassar till sina kunder. Syftet med den nya lagen är att minska användningen av plastkassar. Som ett led i det arbetet har Coop tagit fram en ny flergångskasse

Den bästa kassen är den som används många gånger. Nu har vi tagit fram en flergångskasse som är betydligt bättre för miljön än bomullskassen. Den tar dessutom mindre plats och är enkel att alltid ha med sig i fickan, säger Louise König hållbarhetschef på Coop.

Coop har under hösten fasat ut sin gamla flergångskasse av bomull, då den är mycket resurskrävande att producera. Enligt en rapport från Konsumentföreningen Stockholm, behöver en bomullskasse användas mellan 130 och 400 gånger för att komma ner i den nivå av miljöpåverkan som en plastkasse tillverkad av sockerrör ger upphov till.

Den nya kassen är tillverkad av vävd polyester och har en miljöpåverkan som är cirka 5 procent jämfört med en bomullskasse. Den nya flergångskassen får ett pris på 15 kronor, att jämföra med 29 för bomullskassen. Även den större flergångskassen som  görs av återvunnen PET och som tidigare finns i sortimentet, prissänks till 15 kronor.

Coop kommer nu också att byta ut påsarna till frukt och grönt från traditionella plastpåsar till påsar tillverkade av sockerrör. En annan förändring är att de plastbärkassar som Coop tidigare använt av återvunnen plast kommer att fasas ut till förmån för kassar tillverkad av sockerrör. Dessa två åtgärder gör att Coop får bort 1 350 ton fossil plast per år.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer
  • Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.
    Läs mer