Coop-kundernas pant blev 300 000 nyplanterade träd

Coop-kundernas pant blev 300 000 nyplanterade träd

När Coops kunder pantar flaskor kan de välja att trycka på Biståndsknappen – pantpengarna går då till Vi-skogens biståndsarbete. Under 2017 skänktes pant till ett värde av sex miljoner kronor och invånarna i Stockholmskommunen Danderyd var mest givmilda under året som gick. 

Pantpengarna från Biståndsknappen går till Vi-skogens arbete med att plantera träd i östra Afrika och motsvarar 300 000 nya träd. I Danderyds kommun skänkte invånarna 6,13 kronor av varje pantad hundralapp under 2017 – rikssnittet ligger på 1,69 kronor av varje pantad hundralapp. Nästan en tredjedel av den totala summan pantpengar som skänktes under 2017 kommer från Stockholms län. På andraplats hamnar Uppsala län och tredjeplatsen går till Gotlands län.

– Ett stort tack till alla Coops kunder som har varit med och bidragit till att plantera träd i Vi-skogen, säger Louise König, chef för hållbar utveckling på Coop. Med ett tryck på Biståndsknappen hjälper du till att bidra med träd som tar människor ur fattigdom, ger mat på bordet och gör skillnad för klimatet. Sedan årsskiftet kan du dessutom panta Coops juiceflaskor av plast, vilket är ett steg i rätt riktning för vårt hållbarhetsarbete.

Coops kunder har också andra möjligheter att enkelt bidra till Vi-Skogens arbete. För varje kasse som säljs på Coop går 3 öre till organisationen. Kunder som har Coops betalkort kan koppla på tjänsten ”Bistånd på köpet”, då avrundas varje köp upp till närmaste krona och mellanskillnaden går till We Effect.

För mer information: Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

    Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.
    Läs mer
  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer