Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

– Coop har under lång tid fokuserat på hållbarhet, inte minst i dialogen med sina kunder. Vinsten är ett bevis på att arbetet med klimat, köttkonsumtion och ekologi har nått fram till konsumenten, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Coop har Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor och har högst  försäljningsandel ekologiska varor med 10,1 procent. Coop har varit med i undersökningen Sustainable Brand Index sedan starten 2011 och har sedan dess placerat sig bland de fem bästa varje år.

– Vilken toppnotering för oss! Samhällsansvar och hållbarhet finns i vårt DNA sedan kooperationen grundades 1899 och tack vare det har vi en ledande position i branschen vad gäller hållbarhet. Vi skickar ett extra tack till alla kunder och medlemmar som har gjort detta möjligt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Om undersökningen
Sustainable Brand Index är Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Det är en tredelad studie med två kvantitativa enkätstudier och en kvalitativ studie i form av djupintervjuer. I studien har ett riksrepresentativt urval av svenska folket bedömt 326 varumärken utifrån deras miljöansvar och socialt ansvarstagande. Varje varumärke har bedömts av minst 1 000 personer och totalt har 16 600 respondenter deltagit. Studien ger svar på hur hållbart ett varumärke uppfattas och innefattar också en trendanalys, analys av konsumentbeteenden samt strategiska rekommendationer.

  • Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

    Coop höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026

    Halvering av utsläppen av växthusgaser från Coops egen verksamhet och 25 procents minskning av klimatpåverkan från maten som Coop säljer till år 2026. Det är två av Coops nya klimatmål. Coop höjer nu ambitionen för sitt arbete för minskad klimatpåverkan med fyra övergripande klimatmål. Målen har godkänts av Science Based Targets och validerade att vara i linje med vad Coop behöver göra för att bidra till att jordens uppvärmning begränsas till max 1,5 grader. 
    Läs mer
  • Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

    Coops hållbarhetsdeklaration utsett till Årets hållbara projekt

    Coops hållbarhetsdeklaration har idag utsetts till Årets hållbara projekt av CIO Awards, IT-Sveriges årliga gala. Hållbarhetsdeklarationen lanserades av Coop tidigare i år för att hjälpa kunder och medlemmar att handla mer hållbart, och för att styra Coops sortiment av livsmedel mot ett lägre hållbarhetsavtryck. 
    Läs mer