Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

– Coop har under lång tid fokuserat på hållbarhet, inte minst i dialogen med sina kunder. Vinsten är ett bevis på att arbetet med klimat, köttkonsumtion och ekologi har nått fram till konsumenten, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Coop har Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor och har högst  försäljningsandel ekologiska varor med 10,1 procent. Coop har varit med i undersökningen Sustainable Brand Index sedan starten 2011 och har sedan dess placerat sig bland de fem bästa varje år.

– Vilken toppnotering för oss! Samhällsansvar och hållbarhet finns i vårt DNA sedan kooperationen grundades 1899 och tack vare det har vi en ledande position i branschen vad gäller hållbarhet. Vi skickar ett extra tack till alla kunder och medlemmar som har gjort detta möjligt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Om undersökningen
Sustainable Brand Index är Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Det är en tredelad studie med två kvantitativa enkätstudier och en kvalitativ studie i form av djupintervjuer. I studien har ett riksrepresentativt urval av svenska folket bedömt 326 varumärken utifrån deras miljöansvar och socialt ansvarstagande. Varje varumärke har bedömts av minst 1 000 personer och totalt har 16 600 respondenter deltagit. Studien ger svar på hur hållbart ett varumärke uppfattas och innefattar också en trendanalys, analys av konsumentbeteenden samt strategiska rekommendationer.

  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer
  • Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.
    Läs mer