Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

– Coop har under lång tid fokuserat på hållbarhet, inte minst i dialogen med sina kunder. Vinsten är ett bevis på att arbetet med klimat, köttkonsumtion och ekologi har nått fram till konsumenten, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Coop har Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor och har högst  försäljningsandel ekologiska varor med 10,1 procent. Coop har varit med i undersökningen Sustainable Brand Index sedan starten 2011 och har sedan dess placerat sig bland de fem bästa varje år.

– Vilken toppnotering för oss! Samhällsansvar och hållbarhet finns i vårt DNA sedan kooperationen grundades 1899 och tack vare det har vi en ledande position i branschen vad gäller hållbarhet. Vi skickar ett extra tack till alla kunder och medlemmar som har gjort detta möjligt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Om undersökningen
Sustainable Brand Index är Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Det är en tredelad studie med två kvantitativa enkätstudier och en kvalitativ studie i form av djupintervjuer. I studien har ett riksrepresentativt urval av svenska folket bedömt 326 varumärken utifrån deras miljöansvar och socialt ansvarstagande. Varje varumärke har bedömts av minst 1 000 personer och totalt har 16 600 respondenter deltagit. Studien ger svar på hur hållbart ett varumärke uppfattas och innefattar också en trendanalys, analys av konsumentbeteenden samt strategiska rekommendationer.

  • Coop medgrundare till initiativ för etisk handel

    Ethical Trading Initiative, ETI Sverige, har nu bildats och Coop är en av medgrundarna. Genom sektorsövergripande samarbeten ska ETI jobba för anständiga arbetsvillkor, minskad miljöförstöring och anti-korruption.
    Läs mer
  • Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop har beslutat att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir en variant som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton/år.
    Läs mer