Lilla Änglamarkspriset utser Sveriges grönaste mellis

Lilla Änglamarkspriset utser Sveriges grönaste mellis

Nu är det dags att nominera till Änglamarkspriset – ett av Sveriges största hållbarhetspriser som har delats ut av Coop sedan 2002. Nytt för i år är Lilla Änglamarkspriset, som hyllar grön och hållbar matinspiration för unga, av unga.

Änglamarkspriset instiftades 2002 av Hasse Alfredson och familjerna Taube och Danielsson som en hyllning till naturen och planetens positiva utveckling. Priset delas ut årligen med en prissumma på 100 000 kronor.

I år är det nypremiär för Lilla Änglamarkspriset som vänder sig till barn mellan åtta och tolv år. Vi letar efter de som komponerar Sveriges grönaste mellis.

Lilla Änglamarkspriset är tillbaka igen i år, vilket vi tycker är superkul. Eftersom barnen ofta påverkar hela familjens val av mat så är det extra viktigt att de kan inspirera till goda och gröna val. Vi ser fram emot många nya gröna innovationer, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop och ordförande i Änglamarksprisets jury.

Mellanmålet som de tävlande i Lilla Änglamarkspriset tar fram utvärderas utifrån att:

  • Receptet är lakto-ovo-vegetariskt (ägg och mejeriprodukter får alltså ingå)
  • Minst en Änglamarksprodukt ska ingå i receptet

Fem vinnare kommer att utses. De kommer att belönas med biljetter till Skansen, en ekologisk matkasse och få sina recept publicerade i tidningen Mer Smak och på Coop.se. Nomineringen är nu öppen och det går att lämna in bidrag fram till den 30 juni.

Nomineringen till vårt Änglamarkspris löper parallellt med Lilla Änglamarkspriset, nominering är öppen till 31 maj. Temat för priset är hållbar matglädje. Juryn kommer att premiera en person eller organisation som driver på för gröna och hållbara lösningar inom mat och matproduktion, och som sprider matglädje där omtanke om vår planet står i fokus.

För mer information och fullständiga tävlingsvillkor:
coop.se/anglamarkspriset

För mer information, vänligen kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop har beslutat att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir en variant som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton/år.
    Läs mer
  • Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Som ett led i Coops digitaliseringsresa etablerar Coop en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.
    Läs mer